StängSkriv utHjälp

Anteckning

AnteckningDokumentinformation

Huvudmapp:

2013-2018 - Möten (övergripande)

Undermapp:

2013-2018 - goteborg.se-möte

Rubrik: *

2017-05-05 Mötesanteckning och ppt-bilder

Sortering:

99

Av:

Kerstin Gadd

Text:
Mötesanteckning från goteborg.se-mötet 2017-05-05
ÄmneAnteckning
Välkommen
Kerstin Gadd
Webbstrategiska verksamheten hälsade både nya och gamla förvaltningsredaktörer välkomna.
Några var med för första gången och andra för sista gången... Välkommen Amira Zuwie, Peter Löwendahl och Malin Carlsson. Hejdå och stort tack till Helene Bendsjö och Eva-Lena Pernander. Vi säger också tack till Tina Persson och Anitha Bergvik också även om de inte var med på mötet då de strax slutar.

På webbstrategiska rör det också på sig. Dels har vi en annons ute precis nu om en ny tjänst som webbstrateg med inriktning sociala medier. Det är nu också klart att både Henrik Hallenius och Erika Danielsson slutar hos oss.
Lokala kalendarier
Henrik Hallenius
Henrik berättade att vi nu snart och äntligen kan presentera lokala aktiviteter i så kallade lokala kalendarier till exempel på bibliotekens enhetssidor. Lokala kalendarier är sådant vi ville genomföra redan när vi skapade det centrala kalendariet för staden 2015 men först nu fått resurser att göra det. Det innebär att de verksamheter som behöver kan presentera aktiviteter som sker på just deras enhet på ett snyggt och samlat sätt. Inmatningen sker dock som tidigare i det centrala kalendariet.

Arbetet med att skapa de lokala kalendarierna pågår för fullt och vi hoppas om allt håller kunna publicera och visa upp de första i mitten av ´juni.

Att göra för dig:
Alla förvaltningsredaktörer behöver senast 31/5, skicka in en lista på de enhetssidor som behöver lokalt kalendarie men som inte ingår i något av dessa mallpaket: bibliotek, träffpunkt, familjecentraler och fritidsgårdar. Exempel på enhetssidor med behov av lokalt kalendarium kan vara kulturhus och projekt. Skicka listan till : redaktionen@goteborg.se

Vill du vara pilot?
Om du vet någon verksamhet som har aktiviteter i stadens kalendarium och som dessutom vill agera pilot skickar du in önskemål om det också till redaktionen@goteborg.se

Se mer i ppt-bilder som finns infogade nedan.
Ny info på intranätet om facebooktiips med mera
Cecilia Almemo
På intranätets temasida Kommunikation i staden finns nu information om hur du får med inlägg på stadens facebook-sida. Här finns också tips på hur du lyckas med inlägg överhuvudtaget. Tipsen gäller alla facebooksidor och inte bara stadens officiella facebook-sida.

Frågor ställer du enklast till redaktionen@goteborg.se
Serviceguiden och jämförtjänster
Sandra Kindberg
Det pågår ett projekt för att införa jämförelsetjänster på goteborg.se. Informationen på det här mötet handlade egentligen mest om att vi vill förvarna om att det kan dyka upp nya fält i serviceguiden och då behöver du känna till det och inte oroa dig.
Om och när du behöver utföra något kommer du i god tid att få reda på det. Projektledaren Christer Bogren, kommer inom kort att informera förvaltningsredaktörerna i stadsdelarna mer om vad jämförelsetjänsterna handlar om och hur det påverkar oss som arbetar med webben.

Frågor ställer du enklast till redaktionen@goteborg.se
Underhållsåret
Gunilla Eneroth

Påminnelse om det viktigaste datumen och fokusområdena för årets underhållsår presenterades. Se bilder infogade nederst. Vi delade in oss i två grupper för att ta hand om eventuella frågor. Se nedan vad de olika grupperna tog upp. Fetad text är webbstrategiskas kommentar. Vi ber att få återkomma där det behövs.

Sammanfattning efter gruppdiskussion och frågor:

SDF-gruppen
  • Behörigheter, ska vi ta bort personer som bytt förvaltning och nu står på båda? Nej, informationen hämtas från personec, så troligen är personen anställd på mer än en förvaltning. Kolla med förvaltningsredaktörerna i övriga inblandade förvaltningar om personen ingår i deras webborganisation innan ni beställer borttag av behörigheten.
  • Jobbigt med nya office 365 att skicka ut info via mejllistorna. Lösning? Tips? Det är ett känt fel som intraservice arbetar med. Det gäller ju alla i staden.
  • Förvaltningssidorna SDF, arbetsgrupp med förvaltningsredaktörer komma med förslag på struktur och innehåll i maj och vara helt klara i september.
  • En arbetsgrupp med förvaltningsredaktörer jobbar med bemanningsenheterna och hur de ska presenteras, så gör inget större jobb nu utan avvakta, arbetsgruppen ska vara klar sista augusti.
  • Önskade hjälp och tips att kommunicera underhållsåret internt, hur gör ni andra? Intranät, möten med chefer mm Hoppas det går att använda den mall för interninformation om underhållsåret som skickats ut. Baka ihop informationen om underhållsåret med annan information som rör kanalen inför budgetplanering till exempel framtagen statistik och resultat och analys av webbplatsundersökning.
  • Önskade att få ut Klas samlingssida med allt om underhållsåret igen:
    Här är samlingssidan

Fackförvaltningarna och bolagsgruppen:
  • Det finns önskemål om en fördjupningsutbildning om de olika sidtyperna. Det planeras en sådan. Vi återkommer med mer information om det.
  • Finns det ett behov av att ha en gemensam workshop för att tillsammans se över de 100 mest besökta sidorna eller de sidor som ligger dolda?
    Nej, inget behov av någon samordnad workshop.
  • Finns önskemål om en företagar-redaktion. Vi återkommer om detta!
  • Osäkerhet kring huruvida länk till de 100 mest besökta och de dolda sidorna är utskickad. Här är de 100 mest besökta sidorna Vi återkommer med de dolda sidorna.
PAUS
Om bildarkivet
Claes Johansson, visuell kommunikation på intraservice


Claes Johansson som är projektledare på visuell kommunikation på intraservice och Johan Leide utvecklare och säljare av programvaran, visade det nya gränssnittet i stadens gemensamma bildarkiv.

Stadens gemensamma bildarkiv administreras och utvecklas nu på visuell kommunikation och där har ett arbete pågått en tid för att uppgradera arkivet och se över hur vi kan arbeta smart i systemet och tillföra en del nya funktioner.

Mycket är precis sig likt. Arkivet innehåller både gemensamma bilder och bilder som enskilda förvaltningar och bolag själva ansvarar för. Bildarkivet som innehåller de bilder som enbart är för goteborg.se är också kvar.

Några nyheter:
  • Filarkiv som innehåller pdf-filer av trycksaker. Här kan alla bläddra och låta sig inspireras och återanvända där det är möjligt.
  • Möjlighet att hämta in bilder från bildarkivet rakt in i Office-programmen till exempel när du skapar en powerpoint kan du därifrån välja bild och importera från bildarkivet utan att hoppa ur och i de båda programmen.
  • Du kan också arbeta i mallarna i goteborg.se och enhetssidor och välja att hämta i n en bild från arkivet och välja där utifrån var den ska visas.

Alla manualer som uppdaterats finns tillgängliga innifrån bildarkivet.

Vi ska återkomma med svar på de frågor som kom upp på mötet. Frågorna handlade bland annat om hur vi vill och ska arbeta med arkiven till exempel hur vi taggar bilderna för att kunna hitta, om olika ansvar, roller och arbetssätt .

Här finns information om Bildarkivet på intranätet: https://intranat.goteborg.se/wps/portal/int/helastaden/kommunikation-i-staden/start/bildarkivet

Frågor om bildarkivet och bildhantering i staden ställer du säkrast till visuell.kommunikation@intraservice.goteborg.se

Infogade filer
underhållsår 2017 goteborg.se.pptx (1835 KB)
2017-05-05 - goteborg-se-möte - Lokala kalendarier.pptx (510 KB)