StängSkriv utHjälp

E-post
E-postDokumentinformation

Huvudmapp:

2019 - Underhållsår och underhållsplan

Undermapp:

Kommunikation kring underhållsåret 2017

Avsändare

Klas Eriksson/Konsumentochmedborgarservice/GBGStad

Mottagare *

DL-Redaktörer-Förvaltningsansvariga-ALLA

Kopia

DL-KOM-webbstrategiska

Blank kopia


Rubrik *

2017-03-14 VIKTIGT Underhållsår 2017: Nu är det dags att se över innehållet på goteborg.se

Sortering

99

Kvittens

Nej

Text


Hej!

Du får detta eftersom du är förvaltningsredaktör för goteborg.se.

Underhållsår 2017:
Nu är det dags att se över innehållet på goteborg.se

Du som är förvaltningsredaktör ansvarar för att dra igång och leda underhållsarbetet i din förvaltning.

Det här är förändringarna jämfört med tidigare underhållsår:
  1. Det finns två steg - två deadlines i underhållsåret för dig som förvaltningsredaktör
  2. Du ansvarar för att underhållsåret genomförs på samtliga sidor som förvaltningen ansvarar för
  3. Underhållsåret ska vara klart tidigare än vid årsskiftet
  4. Du behöver se över enhetssidor som väntar på publicering eller borttag
  5. Du erbjuds att komma på informationsmöte om underhållsåret


1. Två steg - två deadlines

STEG 1
Som förvaltningsredaktör ska du se över och ändra fakta- och publiceringsansvar för enhetssidor och kategorisidor och vilka som har behörighet för enhetssidor, kategorisidor respektive serviceguiden (enhetskatalogen).
Detta första steg är mycket viktigt för att sedan kunna kommunicera till rätt personer som ska genomföra översynen av innehållet.
Deadline för att ha gjort detta är 27 april.

Så ser du över behörigheter och ansvar för informationen på goteborg.se: Webbhandboken
Tidplan underhållsår 2017: Database 'Göteborgs Stad WEBB', View 'Pågående', Document 'Tidplan underhållsåret 2017'

STEG 2
Då ser du, tillsammans med din webborganisation, över allt innehåll som din förvaltning ansvarar för.
Du planerar och lägger upp detta för din förvaltning.
Deadline för att vara klar med detta är 15 november.
Mer information om steg 2 kommer att skickas ut till dig innan 28 april som är första dagen som du kan dra igång med steg 2.


2. Ansvar för samtliga sidor som förvaltningen ansvarar för

Tidigare underhållsår har webbstrategiska gjort utskick och följt upp alla kategorisidor.
Nu är det du som förvaltningsredaktör som gör det. Det blir mycket tydligare om alla förvaltningar har ansvar för helheten av sin kommunikation på goteborg.se.
(Webbstrategiska har fortsatt ansvar för de sidor som är stadsdelsgemensamma där ansvarig förvaltning är stadsdelsövergripande).


3. Underhållsåret ska vara klart tidigare än vid årsskiftet

Underhållsåret ska vara helt klart för alla med allt innehåll senast 15 november. Då ska en återkoppling ha gjorts och skickats in till webbstrategiska så att det kan göras en övergripande sammanställning.

Varje förvaltning kan använda sin återkoppling av underhållsåret, erfarenhet av arbetet med förvaltningens innehåll, analys och slutsats i sin egen årsrapport. För att det ska hinna komma med så behöver vi vara klara med underhållsåret redan 15 november.


4. Du behöver se över enhetssidor som väntar på publicering eller borttag

Det finns en del skapade enhetssidor men som ännu inte blivit publicerade av förvaltningarna. Du behöver se över dessa sidor. Deadline för att ha gjort detta är 27 april.

Gå igenom din förvaltnings enhetssidor i listan nedan och beställ borttagning om det är någon sida som inte längre är aktuell. Du beställer borttagning via serviceportalen.
Är någon sida klar för granskning och publicering så mejla som vanligt till redaktionen@goteborg.se

När det gäller stadsdelarna så finns det även sidor som inte är med i listan. Det är de som är pausade i väntan på gemensamt beslut om samordning.

Lista med de enhetssidor som är levererade men ej publicerade, sorterade per förvaltning: Database 'Göteborgs Stad WEBB', View 'Pågående', Document 'Enhetssidor som väntar på publicering eller borttag'


5. Informationsmöte om underhållsåret

Du som vill är välkommen till ett informationsmöte om underhållsåret 2017. Det är ett stöd för dig om du behöver veta mer om underhållsåret. Vi går igenom de viktigaste delarna. Dessutom är det gott om tid för frågor.
Anmäl dig här:
6 april kl 14.30-16 Utbildning Goteborg.se
11 april kl 9-10.30 Utbildning Goteborg.se


Kommunicera om underhållsåret i din förvaltning

Många förvaltningsredaktörer har återkopplat att det är viktigt att kommunicera kring underhållsåret för att skapa förståelse för varför det är så viktigt att sköta om sin information.
Ett sätt är att berätta om hur det tidigare underhållsåret gått för olika grupperingar i förvaltningen tex alla kommunikatörer och kommunikationschefen, förvaltningsledning, olika chefsgrupper, osv.

Här finns informationsmaterial du kan använda:
Stadenövergripande summering av underhållsåret 2016 - presentation: Database 'Göteborgs Stad WEBB', View 'Pågående', Document 'Summering av underhållsåret 2016 - presentation'
Stadenövergripande summering av underhållsåret 2016 - som text: Database 'Göteborgs Stad WEBB', View 'Pågående', Document 'Summering av uderhållsåret 2016 - text'
Varje förvaltnings återkoppling (rapport): Database 'Göteborgs Stad WEBB', View 'Pågående', Document 'Alla förvaltningarnas återkopplingar (rapporter) finns här'


Mer information:

Här finns hela underhållsplanen för dig som är intresserad: Webbhandboken
För att du ska kunna hitta till detta utskick du fått så finns det också här: Göteborgs Stad WEBB


För frågor om underhållsåret

Har du som förvaltningredaktör frågor om underhållsår 2017 kontakta:
Klas Eriksson, klas.eriksson@kom.goteborg.se
Chefredaktör för goteborg.se
Webbstrategiska verksamheten, Konsument- och medborgarservice


Bifogade filer