Styrande dokument
Göteborgs Stad
Stadsmiljö
Gemensamt för staden
Trafiksäkerhetskrav nyanskaffning fordon och rekommendationer om utrustning, beteendestöd och upphandling - Riktlinjer
N010G00363 Version: 2
Handläggare: Jessica Granath
Fastställare: Kommunfullmäktige
 

Trafiksäkerhetskrav nyanskaffning fordon och rekommendationer om utrustning, beteendestöd och upphandling

(H 2012 nr 117, P 2012-09-06, § 14, Dnr 1784/11)

Trafiksäkerhetskrav nyanskaffning fordon

Kraven nedan gäller vid inköp, hyra och leasing av nytillverkade fordon som ska användas av kommunala bolag och förvaltningar. Fordon som kommunala bolag använder i konkurrensutsatt verksamhet, främst tunga fordon för avfallstransporter och busstrafik, omfattas inte av interna kommunala krav på trafiksäkerhet.

Krav på personbilar

Krockskyddande egenskaper

Kraven nedan gäller personbilar med högst fyra sittplatser utöver förarplatsen.

Göteborgs Stad ställer samma krav på personbilars krockskyddande egenskaper som statliga myndigheter (not 1). De statliga kraven finns i ” Förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för statliga myndigheters bilar och bilresor”, SFS 2009:1 (senaste uppdatering SFS 2010:1104).. Kraven innebär att bilmodeller antingen ska ha erhållit ett visst betyg i Euro NCAP:s krocktester, eller av tillverkare garanteras ha motsvarande egenskaper.

Personbilar ska vara av en typ som antingen

1. har fått minst 32,5 poäng vid provning enligt tidigare protokoll i det europeiska krockprovningsprogrammet (EuroNCAP):
- Frontal impact testing protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3,
- Side impact testing protocol version 4.1 eller 4.2,
- Pole Side impact testing protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3,
- Assessment protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3,
- Seat belt reminder assessment protocol version 1.2,

2. enligt intyg från tillverkaren har motsvarande krockskyddsegenskaper som en sådan typ som har fått minst 32,5 poäng vid provning enligt 1,

3. har fått minst 31,5 poäng vid provning av skydd för vuxna åkande vid bedömning enligt det senare Euro NCAP:s Assessment Protocol – Overall Rating version 5.0, fått minst 2 poäng för pisksnärtskydd och har bilbältespåminnare på förarplatsen och främre sittplatsen,

eller

4. enligt intyg från tillverkaren har motsvarande krockegenskaper enligt kraven i 3.

Personbilar ska dessutom vara av en typ som antingen

1. har fått minst 14 poäng för fotgängarskydd vid provning enligt Euro NCAP Pedestrian Protocol version 5.1,

eller

2. enligt intyg från tillverkaren har motsvarande krockskyddsegenskaper som en sådan typ som har fått minst 14 poäng vid provning enligt 1.

Antisladdsystem och tjänstevikt

Personbilar ska vara utrustade med antisladdsystem. Personbilars tjänstevikt ska ligga inom intervallet 900-1 900 kg.

ISA

Fordon som köps, leasas eller hyrs för minst 1 års användning ska vara utrustade med Intelligent stöd för anpassning av hastighet (ISA). ISA är teknik som med ljudsignaler eller liknande hjälper föraren att undvika att överskrida lagstadgad hastighet.

Däck

Vid vinterväglag ska dubbfria vinterdäck användas. Alla dubbfria vinterdäck ska vara tillverkade för nordiska förhållanden. Mönsterdjupet på vinterdäcken ska vara minst 4 mm.

Fordon som saknar antisladdsystem och som används mycket i landsbygd eller områden där halkbekämpning är begränsad får utrustas med dubbade vinterdäck vid vinterväglag. Observera då att de inte får framföras på gator med dubbdäcksförbud.

Sommardäck ska användas sommartid. Detta krav motiveras av att dubbfria vinterdäck har sämre trafiksäkerhetsegenskaper än sommardäck under den varma årstiden. Mönsterdjupet på sommardäcken ska vara minst 3 mm.


Krav på lätt lastbil och lätt buss

Krockskyddande egenskaper och antisladdsystem

Lätta lastbilar och lätta bussar ska vara utrustade enligt följande:

· Krockkuddar på förarplats och passagerarplats fram

· ABS-bromsar

· Huvudstöd och trepunktsbälte på de platser som används

· Antisladdsystem

ISA

Fordon som köps, leasas eller hyrs för minst 1 års användning ska vara utrustade med Intelligent stöd för anpassning av hastighet (ISA). ISA är teknik som med ljudsignaler eller liknande hjälper föraren att undvika att överskrida lagstadgad hastighet.

Däck

Vid vinterväglag ska dubbfria vinterdäck användas. Alla dubbfria vinterdäck ska vara tillverkade för nordiska förhållanden. Mönsterdjupet på vinterdäcken ska vara minst 4 mm.

Fordon som saknar antisladdsystem och som används mycket i landsbygd eller områden där halkbekämpning är begränsad får utrustas med dubbade vinterdäck vid vinterväglag. Observera då att de inte får framföras på gator med dubbdäcksförbud.

Sommardäck ska användas sommartid. Detta krav motiveras av att dubbfria vinterdäck har sämre trafiksäkerhetsegenskaper än sommardäck under den varma årstiden. Mönsterdjupet på sommardäcken ska vara minst 3 mm.

Tunga fordon

Krockskyddande egenskaper

Inga krav ställs på fordonens trafiksäkerhetsegenskaper vid inköp av tunga fordon. Det finns för närvarande inga oberoende kriterier för att bedöma trafiksäkerhetsegenskaper hos ett tungt fordon.

ISA

Fordon som köps, leasas eller hyrs för minst 1 års användning ska vara utrustade med Intelligent stöd för anpassning av hastighet (ISA). ISA är teknik som med ljudsignaler eller liknande hjälper föraren att undvika att överskrida lagstadgad hastighet.

Däck

Tunga lastbilar och bussar ska vara utrustade med vinterdäck vid vinterväglag om det finns lämpliga däck att tillgå. I dagsläget finns inte vinterdäck att köpa till alla typer av tunga fordon.

Nya fordonstyper, demonstrationsflottor etc.

Alla fordon som används i staden ska ha samma säkerhetsprestanda oavsett drivmedel, motorteknik etc. När staden köper eller hyr nya fordonstyper, exempelvis demonstrationsfordon med eldrift, ska trafiksäkerhetskrav säkerställas genom att staden begär uppgifter från leverantören som visar att fordonet uppfyller motsvarande krav som ovan.

Kraven gäller fr o m 2012-10-01

(Not 1 - De statliga kraven finns i ” Förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för statliga myndigheters bilar och bilresor”, SFS 2009:1 (senaste uppdatering SFS 2010:1104).

Rekommendationer om utrustning, beteendestöd och upphandling

Följande rekommendationer är tänkta som vägledning och stöd för förvaltningar och bolag. Här ges inga generella rekommendationer utan ansvariga uppmanas ta ställning i enskilda fall och så långt möjligt tillämpa förslagen nedan. Staden har som ambition att införa en del av dessa rekommendationer som krav i kommande uppdateringar.


Montera alkolås på fordon som körs mycket

Lätta och tunga fordon som används mycket, exempelvis 1 000-1 500 mil per år eller mer bör utrustas med alkolås. Alkolås är en teknik som kopplas till bilens startmekanism och säkerställer att föraren inte har otillåten mängd alkohol i utandningsluften.

Alkolås kostar 10 000-15 000 kr i installationskostnad. Utrustningen kräver lite övning innan förarna känner sig bekväma med tekniken. Det krävs också att arbetsgivaren har rutiner för att hantera situationer om förare registreras med alkohol i utandningsluften. Om alkolås installeras i fordon som körs mycket är investeringen kostnadseffektiv, det vill säga att utgiften är väl motiverad i förhållande till den trafiksäkerhetsnytta som erhålls.

Backsignal på lastbilar och bussar som backar i känsliga miljöer

De fordon som används för transporter som kräver backningsrörelser i känsliga miljöer bör förses med akustisk backsignal. Känsliga miljöer är platser där oskyddade trafikanter, i synnerhet barn, kan riskera att befinna sig bakom ett backande fordon, transporter till skolor är ett exempel.

Lätta transportfordon utan bakåtsikt, typ skåpbil, bör förses med akustisk backsignal eftersom föraren inte har uppsikt runt fordonet.

Välj rätt typ av fordon till personresor

Personbilar har konstruktioner som generellt sett ger bättre krockskydd än lätta transportfordon. Personbilarnas krockskyddande förmåga är också lättare att jämföra eftersom nästan alla modeller testas av organisationen Euro NCAP. Transportbilar testas inte. När staden köper och hyr fordon som i huvudsak ska användas till persontransporter bör man därför alltid välja personbilar om det finns modeller som passar för ändamålet.

När staden köper in transportfordon (lätta lastbilar och lätta bussar) bör man välja modeller som förekommer även i personbilsutförande om det är möjligt. Eftersom personbilsmodeller vanligen är testade av Euro NCAP ger det köparen möjlighet att bedöma de krockskyddande egenskaperna även hos transportbilsmodellen, och välja en modell med bra krockskydd.

Avveckla äldre fordon

Äldre fordon har generellt sett sämre krockskyddande konstruktion än moderna modeller. Dessutom försämras säkerheten ytterligare av att material slits och åldras. Därför bör fordon som körs mycket i kommunen inte vara alltför gamla. Personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som körs mer än 1500 mil per år bör avvecklas när de är äldre än 8 år räknat från första registreringsdatum.

Privatägd bil i tjänsten

Om privatägda bilar planmässigt och regelbundet används i tjänsten bör arbetsgivaren ställa trafiksäkerhetskrav på fordonen. Arbetsgivaren rekommenderas så långt möjligt tillämpa samma krav som statliga Trafikverket gör i sin resepolicy. Se ”Minimikrav på bilar som används i tjänsten”, Trafikverkets mötes- och resepolicy daterad 2010-08-20.

Tilläggsutrustning och förarutbildning

Det finns ytterligare utrustning och tillbehör som kan vara bra för trafiksäkerheten. Här anges några exempel.


    · Förarutbildningar som lär ut trafiksäkert körsätt, körning i halt väglag etc.

    · Automatiska varnings- och bromssystem som identifierar olycksrisker i körbanan under färd.

    · Bältespåminnare ska finnas på samtliga platser, motsvarande 3 poäng enligt Euro NCAP:s krav eller motsvarande.

    · Brandsläckare, reflexväst, första hjälpen-material och markeringsremsa för viltolycka.



Videoutrustning för runtom-sikt

Videokamera och skärm i förarhytten som ger föraren möjlighet att hålla uppsikt runt fordonet. Syftet med sådan utrustning är att minska olycksriskerna när fordonet backas och används i trånga utrymmen.

Spetskrav på bilars krockskyddande förmåga

De krav som gäller i bilaga 1 är högt ställda. Trafikverket har i sin interna inköpspolicy från 2012 aviserat formuleringar som i några avseenden innebär ännu högre krav. I dagsläget klarar endast ett fåtal bilmodeller kraven, men fler förväntas under 2012-13. Om det finns lämpliga bilmodeller i en upphandlingssituation som klarar de krav Trafikverket aviserat är det givetvis bra att välja sådana.

Trafikverket har aviserat följande högre krav jämfört med bilaga 1.


    · Bältespåminnare ska finnas på samtliga platser, motsvarande 3 poäng enligt Euro NCAP:s krav eller motsvarande.

    · Säkerheten mot pisksnärtskada ska vara bedömd som minst 3 poäng enligt Euro NCAP eller motsvarande3

    · Bilarnas skydd för fotgängare ska uppfylla minst 21 poäng vid provning enligt European New Car Assessment Programme Pedestrian Protocol. (Innan införandet av detta krav ska Trafikverket utvärdera möjligheterna till att nyttja alternativa protokoll, vilka även inkluderar automatiska system, för att bedöma om kraven på skydd för fotgängare uppfyllts.)



Upphandling av transporttjänster

Staden bör ställa krav på trafiksäkerhet när man handlar upp transporttjänster. Exempel är budtjänster, taxi och färdtjänst, varuleveranser, vissa entreprenader, kollektivtrafiktjänster och transporter av avfall. Upphandlingskraven bör så långt möjligt harmoniseras med stadens interna krav. Det kan också finnas skäl att anpassa upphandlingskraven till andra upphandlares krav, exempelvis andra kommuner eller statliga myndigheter. De upphandlande enheterna bör också följa upp kraven.

Trafiksäkert beteende

Göteborgs Stad ansvarar som arbetsgivare för att de anställda får stöd och uppmuntran att färdas trafiksäkert. Det handlar exempelvis om att se till att bilbälte alltid används, att de anställda framför fordonen på ett ansvarsfullt och trafiksäkert sätt och att man anpassar körstilen till rådande omständigheter.

Kraven gäller fr o m 2012-10-01




Arkiverat

2021-12-10 09:54:32
2019-11-06 02:01:10
2019-11-05 13:25:37
Kommunfullmäktige/GBGStad
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Stefan Granlund/Stadsledningskontoret/GBGStad
Arkiverad
Publicerad
Ändrad