Styrande dokument
Göteborgs Stad
Personal
Gemensamt för staden
Riktlinje mot mutor för Göteborgs Stad - Riktlinjer
N010G00642 Version: 1
Handläggare: Erica Farberger
Fastställare: Kommunfullmäktige
 

Riktlinje mot mutor för Göteborgs Stad

(H 2012:77, P 2012-05-31 § 4)

Riktlinje mot mutor för Göteborgs Stad
1. Inledning
Denna riktlinje syftar till att konkretisera policyn.
2. Givande och tagande av muta
2.1 Bakgrund
Den offentliga förvaltningen arbetar på medborgarnas uppdrag och ska iaktta saklighet
och opartiskhet i enlighet med de krav som uppställs i regeringsformen. Detta innebär
att tjänstemän och förtroendevalda ska handla på ett sådant sätt att de inte kan
misstänkas för att påverkas av ovidkommande hänsyn eller intressen i sitt arbete, t ex
genom att ta emot otillbörliga gåvor eller förmåner från företag eller privatpersoner som
de har att göra med i tjänsten. Vad som är en otillbörlig gåva eller förmån framgår av
det regelverk som avser att förhindra olaglig påverkan, bl.a. av reglerna om givande och
tagande av muta.

2.2 Omfattning
Policyn och riktlinjen omfattar anställda och förtroendevalda i Göteborgs Stads
förvaltningar, bolag samt stiftelser där Göteborgs Stad är förvaltare eller utser
majoriteten av styrelsen. Denna policy och riktlinje tar i första hand sikte på det som ska
gälla när anställda eller förtroendevalda har rollen som mottagare av en förmån. Policyn
och riktlinjerna ska dock även tillämpas inom staden när det gäller givande av förmån,
innebärande att det som inte ska tas emot inte heller får ges eller utlovas. Policyn och
riktlinjerna gäller inte för personalsociala åtgärder inom en verksamhet (t ex
gratifikation), men gäller fullt ut för gåvor och förmåner mellan de olika juridiska
personerna inom stadens organisation.

2.3 Lagbestämmelser
Det som kännetecknar korruptionsbrott är att det finns risk för otillbörlig påverkan av
den som handlingen riktar sig till och att påverkan sker på hans eller hennes
tjänsteutövning. Tagande och givande av muta är två sidor av samma sak med två
aktörer. Reglerna är desamma för offentlig och privat verksamhet men åklagare har
större möjlighet att väcka talan om sådant brott i offentlig verksamhet kommer till
dennes kännedom.
Bestämmelserna om givande och tagande av muta återfinns i 10 kap 5 a-e §§, 9 §, 10 §
och 20 kap 5 §§ brottsbalken.

Tagande av muta innebär att en arbetstagare, förtroendevald eller annan, för sig själv
eller för annan, tar emot, låter åt sig utlova eller begär muta eller annan otillbörlig
belöning för sin tjänsteutövning. Mutbrott är straffbart med böter eller fängelse i högst
två år. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Givande av muta innebär att till arbetstagare eller annan som avses i bestämmelsen om
mutbrott lämna, utlova eller erbjuda, för denne själv eller för annan, muta eller annan
otillbörlig belöning för tjänsteutövningen. Givande av muta är straffbart med böter eller
fängelse i högst två år. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst
sex år.

2.4 Förhållningssätt
Allmänhetens förtroende är utgångspunkten för alla företrädare för Göteborgs Stad. I
alla sammanhang ska ett sådant förhållningssätt iakttas att det inte kan förekomma risk
för att företrädare för staden gör sig skyldiga till mutbrott. För Göteborgs Stads
anställda och förtroendevalda är det en självklarhet att följa gällande regelverk och att
handla med omdöme och ansvar då man erbjuds en förmån. Det är viktigt att observera
att personer som arbetar med myndighetsutövning, upphandling etc. verkar inom
verksamheter som är extra integritetskänsliga och att dessa personer förutsätts handla
därefter.

2.5 Rutin då brott upptäcks eller misstänks
Om en belöning, gåva eller förmån bedöms som otillbörlig kommer arbetsrättsliga åtgärder
att vidtas och polisanmälan göras. Detta görs av närmast överordnad chef.

2.6 Information och uppföljning
Alla förtroendevalda och anställda inom Göteborgs Stad ska ta del av denna policy och
riktlinje. Detta ska lämpligen ske vid anställning, introduktion och på arbetsplatsträffar.
Policyn och riktlinjen ska finnas tillgänglig i stadens författningssamling.
Varje förvaltning, bolag och stiftelse där Göteborgs Stad är förvaltare eller utser
majoriteten av styrelsen ansvarar för att denna policy och riktlinje efterlevs.

2.7 Otillbörlig belöning – exempel
I lagtexten anges som en förutsättning för straffansvar att belöningen, förmånen eller
gåvan skall vara otillbörlig. Någon definition av begreppet otillbörlig ges emellertid
inte, eftersom det ansetts vara omöjligt att finna någon sådan som kan täcka alla de
skiftande omständigheter under vilka frågan om muta kan aktualiseras. En bedömning
måste därför ske i varje enskilt fall. Särskilt höga krav ställs på anställda i den offentliga
sektorn. En belöning kan vara otillbörlig även om den inte ges för att få mottagaren att
handla på ett visst sätt.
Den som är offentliganställd bör betrakta varje förmån som otillbörlig om den kan
misstänkas påverka tjänsteutövningen.
Ett sätt att undvika gränsdragningsproblematik är att helt undvika att ta emot gåvor och
förmåner. Då detta ändå blir aktuellt kan följande tjäna som vägledning:
Exempel på otillbörliga förmåner
Alla typer av penninggåvor, värdepapper och liknande
Penninglån med särskilt gynnsamma villkor
Borgensåtaganden eller skuldtäckning
Efterskänkande av fordran, ränta, amortering, köpeskilling osv.
Att förfoga över båt, fritidshus, fordon osv. för privat bruk
Helt eller delvis betalda nöjes- eller semesterresor

2.8 Förmåner som kan vara godtagbara
Förmåner som inte är avsedda att påverka en persons handlande och som inte rimligen
kan misstänkas påverka detta är som regel tillåtna.
Exempel på förmåner som normalt anses tillåtna
Enstaka befogade arbetsmåltider av vardaglig karaktär
Mindre varuprover eller enklare prydnadsföremål och minnesgåvor
Enklare uppvaktning på födelsedagar eller vid sjukdom

2.9 Vanligt förekommande situationer där risk för otillbörlig påverkan finns
Observera att detta endast är en exemplifiering på situationer där korruptionsbrott
kan bli aktuella och inte någon uttömmande lista.
Kontanter
Förmåner i form av kontanter får inte tas emot.

Måltider
Enstaka, inte alltför påkostade måltider i anknytning till arbetet (exempelvis
affärsförhandling) är tillåtna. Måltiden får dock inte vara det primära syftet med
sammankomsten. Måltiden eller annan form av representation bör uttrycka en i detta
sammanhang sedvanlig gästfrihet, till exempel i form av värdskap vid inledande av
affärsförhandlingar, under sådana eller som en avslutning vid förhandlingarna. Under
pågående upphandling bör särskild restriktivitet med att låta sig utsättas för påverkan
från tilltänkt leverantör t ex genom att bli bjuden på måltider m m iakttas. Försiktighet
bör iakttas vid ofta återkommande representation mot en och samma person eller grupp av
personer. Är make/maka/sambo medbjuden ökar risken för att förmånen skall anses
otillbörlig.

Studieresor, kurser och konferenser
Studieresor, kurser och konferenser bör betalas av arbetsgivaren. Enligt förarbetena till
lagstiftningen kan det mera sällan anses tillbörligt att en anställd i offentlig sektor bjuds på
en studieresa som omfattar mer än en dag. För att vara tillbörlig måste en sådan resa vara
seriöst upplagd och ovidkommande nöjesarrangemang får inte förekomma. Inbjudan skall
vara riktad till arbetsgivaren och denne har att välja ut de personer som deltar.

Julgåvor och gåvor i samband med högtidsdagar och avtackningar
Julgåvor och gåvor i samband med högtidsdagar och avtackningar bör normalt kunna
accepteras. Dock bör värdet understiga en procent av aktuellt prisbasbelopp (år 2012 ett
värde under 440 kr) vad gäller julgåvor och maximalt tre procent av aktuellt prisbasbelopp
(år 2012 ett värde under 1320 kr) för gåvor vid högtidsdagar. Observera att beloppsgränser
inte är absoluta och att en gåva därmed kan vara att anse som otillbörlig även om värdet är
ringa. Särskilt viktigt är att gåvan inte förknippas med viss prestation. Gåvor till anställd
eller förtroendevald på annan förvaltning, bolag eller stiftelse inom stadens organisation bör
helt undvikas eller i vart fall vara av obetydligt värde, t ex en enkel blomma.

Gåvor, ersättningar eller andra förmåner från vårdtagare eller anhöriga till
vårdtagare
Personal inom vård- och omsorgsverksamhet bör under inga förhållanden ta emot
penninggåvor. Gåvor med realiserbart ekonomiskt värde t ex smycken, prydnadsföremål,
konstverk och liknande är inte heller tillåtet att ta emot annat än om värdet är ringa.
Drickspengar får inte tas emot. Om en arbetstagare inom äldrevården eller hälso- och
sjukvården får vetskap om att någon pensionär eller patient avser att testamentera egendom
till arbetstagaren, ska vederbörande klargöra för testator att han/hon inte kan ta emot någon
gåva eller förmån över huvud taget. Äldreomsorgens personal ska inte heller delta vid
upprättande eller bevittnande av testamenten, fullmakter eller liknande handlingar. Om en
enskild eller anhörig vill visa uppskattning genom att överlämna något utan egentligt
ekonomiskt värde, t ex blommor eller choklad, kan detta accepteras.

Tjänster
En muta kan även bestå i sidoleveranser av varor och tjänster från huvudmannens leverantör
eller att få en tjänst utförd, t ex reparation av bil eller hus.

Rabatter osv.
Anställda och förtroendevalda i Göteborgs Stad ska i denna roll inte ta emot rabatter,
följderbjudanden eller andra förmåner som inte riktar sig till samtliga anställda eller
förtroendevalda i den berörda verksamheten. Rabatter inom ramen för en personalförening
kan dock inte betraktas som otillbörliga, så länge samtliga anställda i den berörda
verksamheten har möjlighet att delta i föreningen.

Bonuserbjudanden
Det kan förekomma att anställda eller förtroendevalda i kommunen får erbjudanden i
tjänsten om att fritt eller till subventionerat pris delta i olika evenemang på fritiden. Det kan
vara fråga om att resa, att låna en bil/sportstuga/segelbåt eller om aktiviteter som t e x
golftävlingar. Vid sådana erbjudanden ska stor restriktivitet gälla och de ska alltid
godkännas av överordnad chef. Bonuserbjudanden såsom flygbonuspoäng för tjänsteresor
skall endast användas i tjänsten.

Jävsliknande förhållanden
Grundläggande för stadens tjänsteutövning är att den ska vara saklig och objektiv.
Tjänsteutövningen ska därför inte påverkas av släktskap, vänskap eller andra privata
relationer. För vissa verksamheter gäller särskilda regler om jäv.

2.10 Kontrollfrågor vid erbjudanden från utomstående
Om en anställd eller förtroendevald erbjuds något av en utomstående kan följande
kontrollfrågor vara till ledning för att ta ställning till om det är otillåtet att acceptera
erbjudandet.
• Är detta en förmån och varför erbjuds den mig?
• Finns det en koppling mellan förmånen och min tjänsteutövning?
• Hur är förmånen beskaffad och vad är den värd?
• Vilket inflytande har jag på min arbetsgivares relation med den som erbjuder
förmånen?

Skulle tveksamhet uppstå är det rimligt att utgå från att förmånen inte är tillåten.
Vid tveksamhet om en förmån är tillåten eller ej bör kontakt tas med närmaste chef eller
juridiska avdelningen på stadsledningskontoret.

2.11 Att representera staden
Vid vissa tillfällen kan en anställd eller förtroendevald förväntas representera staden,
dess förvaltningar, bolag eller stiftelser i formella sammanhang, t ex gentemot kultureller
näringslivet eller nationellt eller internationellt. Det kan då vara nödvändigt att inta
en mer generös inställning till förmåner och erbjudanden än vad som framgår ovan.
Avstämning ska vid sådana tillfällen göras med närmaste chef eller motsvarande.

2.12 Vägledning och avsteg
Förvaltning eller bolag som anser att det finns skäl att göra avsteg från denna policy och
riktlinje, t ex i samband med internationella kontakter, kan inhämta vägledning eller
godkännande från kommunstyrelsens arbetsutskott. Sådana framställningar ska ges in
till stadsledningskontorets juridiska avdelning som bereder ärendet.



Arkiverat

2023-01-01 02:00:48
2019-11-20 02:00:26
2019-11-19 10:41:27
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Stefan Granlund/Stadsledningskontoret/GBGStad
Arkiverad
Publicerad
Ändrad

Tidigare handläggare: Markus Landahl/Stadsledningskontoret/GBGStad