Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Underhållsår
Underhållsplan, redaktionell / Äldre mallar för utskick som inte uppdateras längre
Mall utskick OCH att göra-lista för de som har faktaansvar för enhetssidor eller enhetskatalogen (serviceguiden) - Övrigt dokument

Sidansvarig: Klas Eriksson

Mall utskick OCH att göra-lista för de som har faktaansvar för enhetssidor eller enhetskatalogen (serviceguiden)



OBS! Dessa mallar för utskick underhålls inte längre.
Använd gärna som inspiration.
Istället finns flera olika checklistor:

Dokumentnamn
Webbhandboken
Checklista serviceguiden - faktakoll
Webbhandboken
Checklista serviceguiden - publiceringsansvar
Webbhandboken
Checklista enhetssidor - faktakoll
Webbhandboken
Checklista enhetssidor - publiceringsansvar
Webbhandboken
Checklista kategorisidor - faktakoll
Webbhandboken
Checklista kategorisidor - publiceringsansvar

Kopiera texten här och klistra in i det mejl du skickar till dem med faktaansvar för enhetssidor eller serviceguiden

Till dig som har faktaansvar för innehållet på enhetssidor och/eller uppgifter i enhetskatalogen


Underhållsår 20xx - nu är det dags att se över innehållet på goteborg.se!

Stadens huvudkanal, goteborg.se, innehåller viktig information för boende, besökare och företagare, men också för stadens kontaktcenter som använder webben som sin främsta kanal för att ge rätt information. För att leverera bästa tänkbara service vi vill hålla goteborg.se på topp.

Så fort det behöver göras en ändring av innehåll som du ansvarar för på goteborg.se så ser du ju till att det uppdateras. Utöver detta kvalitetssäkrar vi varje år allt innehåll på goteborg.se genom att genomföra ett så kallat underhållsår. Det gör vi genom att se över allt innehåll, till exempel att rubrikerna är effektiva, att det är rättstavat och att fakta stämmer. Underhållsåret beskriver vad vi ska göra och hur vi gör det.

Alla som har fakta- och publiceringsansvar för sidor på goteborg.se, men även ansvariga chefer, kommer under underhållsåret att på olika sätt bidra till att kvaliteten på goteborg.se är på god nivå och kanske till och med blir ännu bättre än tidigare.

Så här gör du:


Du som förvaltningsredaktör avgör om du gör utskicken till de som har faktaansvar eller om de som har publiceringsansvar ska göra det. I vissa förvaltningar (sdf) så görs koll och ändringar av förvaltningens telefonienhet.

Tänk på att kontaktuppgifterna finns i enhetkatalogen (serviceguiden) men också visas på enhetssidorna. Det är viktigt att du är tydlig med vem som ska kontrollera kontaktuppgifterna så att det inte blir dubbelarbete - att både den som har faktaansvar för enhetskatalogen och den som har faktaansvar för enhetssidan gör det. I mallarna är det den som har faktaansvar för enhetskatalogen som har det som uppgift.

Du behöver även justera nedan hur de med faktaansvar får veta vilka sidor de ska granska.

1. Dessa sidor ska du granska
Du får information från din förvaltningsredaktör vilka enhetssidor som du ska gå igenom.
eller

Du kan själv se vilka enhetssidor du har faktaansvar för.
Följ instruktionen: Så här tar du fram listan på dina enhetssidor: Webbhandboken

Det här är de enheter i enhetskatalogen (serviceguiden) som du ska granska: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Om du märker att de sidor du ska ha faktaansvar för inte stämmer meddelar du din förvaltningsredaktör så snart som möjligt. Förvaltningsredaktörer: Document Link Icon


2. Deadline
Du ska vara klar med din genomgång av dina sidor och återkopplat behov av ändringar senast xx xxxxxxxxx 2017


3. Så här faktagranskar du
Har något ändrats i fakta så informationen behöver uppdateras? Ny verksamhet eller service som erbjuds? Ändrade rutiner? Gå igenom informationen – text, bild och så vidare – samt relaterade länkar. Klicka även på länkar i texten och se till att de går dit de ska. Tänk på att ändringar du gör kanske gör att andra sidor eller annan information på webben också behöver uppdateras. Gör en analys innan du börjar.

Gå igenom informationen – enligt listan nedan. Är allt aktuellt och korrekt?

Du som granskar fakta kontrollerar att innehållet på enhetssidor eller i enhetskatalogen:
  • innehållet är aktuellt och korrekt.
  • rättstavat på sidorna. Är enhetens namn rättstavat? Stor eller liten bokstav?
  • att länkar är relevanta och fungerar.
  • om du har information på andra språk på sidorna eller i pdf-filer är det viktigt att du även ser över dessa. Be en person som behärskar språket att se över innehållet så att informationen är aktuell och korrekt och överensstämmer med den information som finns på svenska.

    Endast enhetskatalogen:
    Kontrollera att alla uppgifter i enhetskatalogen stämmer. Kontaktuppgifter är mycket efterfrågat och viktigt att det stämmer.
  • Inriktningar i enhetskatalogen - Behöver inriktningarna uppdateras? Se över dina enheter i enhetskatalogen och vilka inriktningar de har så att de är korrekta. Om det behövs ny inriktning meddelar du din förvaltningsredaktör.
  • Gå igenom alla avdelningar/undergrupper under enheten i enhetskatalogen om det finns några.
    Se över om alla uppgifter under avdelning/funktion/grupp verkligen behövs.
  • Tänk på att inte skapa en telefonkatalog med telefonnummer till en massa tjänstemän. Vi hänvisar helst till funktionstelefonnummer eller funktionsbrevlåda för e-post eller till kontaktcenter för Göteborgs Stad. Mer info: Webbhandboken
  • Det är viktigt att eventuella fristående verksamheters uppgifter ses över i enhetskatalogen.
    Men vi ska ha ett minimum av uppgifter att uppdatera. Ha inte mer än så här:
    Webbhandboken

OBS! Kontaktuppgifterna visas automatiskt upp på enhetssidor från enhetskatalogen (serviceguiden). Ändringar görs i databasen serviceguiden. Men kontrollen av uppgifterna kan lika gärna göras genom att titta på enhetssidan.

OBS! Tänk på att det kan finnas dubletter av vissa enheter i serviceguiden (enhetskatalogen) eftersom de hör till mer än en servicetyp. Tex finns Angered Arena både under bad respektive gym i serviceguiden.

Informationen är alltså dubblerad och måste uppdateras på varje ställe. (Detta är ett undantag och bryter mot principen att endast uppdatera informationen op goteborg.se på ett ställe.)
I listan över din förvaltnings poster i serviceguiden så syns samtliga.


Särskilda fokusområden underhållsår 2017:

Kontaktuppgifter och öppettider för de som har. Det är mycket viktigt att de är korrekta och uppdaterade.

Säkra att den skattefinansierade verksamhet som drivs av fristående aktörer finns med i enhetskatalogen och att den är uppdaterad.
Färre uppgifter behövs nu enligt:
Webbhandboken

Se över information på webbsidor och pdf-dokument som är på andra språk.



4. Så här återkopplar du
Meddela i mejl till xxxxxxxxxxx (den som har publiceringsansvar för dina sidor / mig som förvaltningsredaktör) vilka sidor du gått igenom och är klar med och meddela vad som behöver ändras.



Mer information:
Vad består goteborg.se av - en beskrivning av de olika delarna: Webbhandboken
Korrekt information - därför har vi fakta- och publiceringsansvar på goteborg.se: Webbhandboken
Vad innebär faktaansvar: Webbhandboken
Vad innebär publiceringsansvar: Webbhandboken

Kontakta mig om du har några frågor

Vänliga hälsningar
xxxxxxx, förvaltningsredaktör / publiceringsansvar för de sidor du ska granska.
xxxxx xxxxxxxx, xxx.xxxxx@xxxxx.goteborg.se