StängSkriv utHjälp

Anteckning

AnteckningDokumentinformation

Huvudmapp:

2013-2018 - Möten (övergripande)

Undermapp:

2013-2018 - goteborg.se-möte

Rubrik: *

2015-11-20 Mötesanteckning med bilder

Sortering:

99

Av:

Kerstin Gadd

Text:
goteborg.se-möte 2015-11-20
Vi var ett trettiotal webbentusiaster som samlades en sista gång detta året på just det här mötet. Som vanligt var det aktiva frågor och mycket som kom fram.
Här är mötesanteckning som förhoppningsvis kommer till nytta även om du inte själv var med på mötet. Hör av dig om det är något du undrar över och då till
redaktionen@goteborgs.se i förta hand.

Välkommen
Kerstin Gadd
Kerstin hälsade alla välkomna samt berättade att webbstrategiska har lite tunnare bemanning just nu men att rekrytering av extraresurser pågår!
Annons är ute just nu!
Sociala medier
Jennifer Grönqvist
Mikaela Wingqvist




Den tryckta versionen av Handbok för Göteborgs Stad i sociala medier delades ut. Om du behöver fler kan du mejla önskemål till redaktionen@goteborg.se. Handboken skickas inom en vecka till kommunikationschefer och kommunikatörer med ett följebrev om var både riktlinjerna och handboken finns på intranätet.

Jennifer som tagit fram både riktlinjerna och handboken berättade om handboken och visade på goda exempel på verksamheter som använder sig av till exempel facebook och wikipedia för att synas och ge en positiv bild.

Om riktlinjerna och handboken- ppt-bilder finns infogade längst ned här.

Mikaela höll i bikupan då vi i mindre grupper pratade om de behov vi ser för att kunna arbeta aktivt med handboken när det blir aktuellt för verksamheter att vara aktiva i sociala medier.

Vilket utbildningsbehov har du inom området sociala medier?
- vad behöver du kunna/veta för att sköta ditt jobb?
- vad behöver du stöd med?

Sammanfattning av bikuporna:

Sociala medier - upplevda behov av stöd och utbildning
  • Kontinuerlig basutbildning per sektor/område
  • Praktiska behov
  • Kontroll och uppföljning? Otydligt vem som gör vad av SLK och webbstrategiska. Tydlighet kring vem man vänder sig till!
  • Argument kring vad som behövs för att driva sociala kanaler på ett bra sätt
  • Kommunikationsinsats gentemot chefer behövs. Förankringen av riktlinjen i förvaltning måste komma uppifrån.
  • Checklistor
  • Konkreta exempel kring det som står i handboken.
  • Nätverk - sociala medier - för diskussion av löpande frågor - behöver de delas upp i SDF och FFV, el annan uppdelning? Så att det blir relevant för alla?
  • Lagar och regler... PUL tex.
FIKA OCH FRUKTSTUND :-)
Mobilanpassning - presentera navigeringskoncept och visa skisser på startsidan Henrik Hallenius (fd Johnsson) visade och berättade om tänket med det nya navigeringskonceptet som är en del av att mobilanpassa goteborg.se. Henrik visade alltihop i den prototyp projektet använder sig av.

Inlägget filmades och finns här
https://youtu.be/6VaREdaKX0U
Frågestund
De som vill stannar och passar på att fråga.....

Frågor som kom upp:
Kulturhusen vill vara med - Klas kontaktar och uppdaterar dem på status för det arbetet som rör dem. Bland annat nu när gymnasieskolorna börjar bli klara med hur de löser sin särprofil på enhetssidorna.

Video på enhetssidorna - hur är planerna där?
Det går redan nu att göra som vi gör hittills genom att bädda in filmklipp. I övrigt väntar vi in den videoplattform som staden planerar. Henrik tar med frågan till SLK då vi inte bygger något innan vi vet vilken teknisk plattform vi har att förhålla oss till.
Henrik uppmuntrar alla att skicka in de specifika önskemål som finns så vi inte missar något som finns behov av.

Projektsidor och kontaktuppgifter:
Det finns en servicetyp i serviceguiden som heter Projekt och som är till för att visa kontaktinformation även på projektsidor. Ibland kan det dock vara behov av att koppla projektet till förvaltningens uppgifter. Där är det upp till verksamheten att avgöra vilket som blir bäst för målgruppen.

Vad sker med förvaltningssidorna?
Förvaltningssidorna ska in under Kommun & Politik på något sätt, men det är inte klart än precis hur. Vi hoppas kunna få in det på sånt sätt som innebär minsta möjliga jobb för redaktörerna.

Det saknas beskrivningar till en del av mallpaketen?
Ja det har halkat efter men Klas tar i det. Tills det är klart hänvisar vi till de dokument som finns i resultaten av behovsinhämtningarna.

När ska enhetssidorna vara klara?
Tidplanen säger 30 mars 2016

Status på enhetssidorna
Klas efterlyser statusbesked (gått ut i mejl) från stadsdelarna för att vi ska kunna hantera de sidor som ska publiceras och undvika att alla kommer samtidigt...

Behov av fler workshops för nya enhetssidesredaktörer
Kerstin vill ha svara på om det fortfarande finns behov av centrala worskhops för de som ska arbeta med de nya enhetssidorna.

Bildarkivet, colourbox mm
De bilder som du laddat ned från colourbox och som finns på hårddiskar ska slängas senast 30 november 2016. De bilder som du innan 1 december i år har lagt på webbplatser och använt till trycksaker får vara kvar där alltid. Vid nypublicering eller nytryck ska bilderna dock inte längre användas.

Grafiska gruppen har uppdrag att stötta med bilder och har avtal med annan bildbyrå. Stadsledningskontoret ansvarar för stadens grafiska profil och bildmanér samt hur vi ska förse verksamheterna med de bilder de behöver.
Stadsledningskontoret och grafiska gruppen kommer inom kort med förtydligande och gemensam information om hur du ska göra nu när vi inte längre har avtal med colourbox.

På kommande SDF-redaktörsmöte kommer just bilder komma upp. Grafiska gruppen och SLK har olika roller och ansvar i stadens bildhantering och kommer förtydliga vad som gäller.

Social resurs berättade att de beställt "svåra bilder" från grafiska gruppen och dessa kommer också att finnas tillgängliga via bildarkivet. Svåra = ex. utsatta barn, hemlöshet, missbruk med mera....

Tips om Creative Commons- fria bilder på nätet

Texten här nedan är hämtad från social resurs på intranätet...
" Du kan hitta bilder på nätet genom Creative Commons. Där laddar fotografer upp sina bilder och anger hur de får användas. Det kan vara sådant som att fotografens namn måste anges, eller att bilden inte får beskäras eller användas i reklam. Gå in på webbsidan http://search.creativecommons.org/?lang=sv, och sök motiv du vill ha. Klickar du på bilden får du fram en text som anger hur bilden får användas."
Tack för ett bra och givande möte - igen!
Ha det gott så ses vi igen nästa år!

Infogade filer
Sociala_medier.pptx (3278 KB)