StängSkriv utHjälp

Anteckning

AnteckningDokumentinformation

Huvudmapp:

2013-2018 - Möten (övergripande)

Undermapp:

2013-2018 - goteborg.se-möte

Rubrik: *

2015-02-27 - Mötesagenda och anteckningar (efter mötet)

Sortering:

99

Av:

Kerstin Gadd

Text:
Agenda och anteckning: goteborg.se mötet 2015-02-27

Här kommer anteckningarna från goteborg.se-mötet i fredags den 27 februari. Vi var ovanligt många. Dessutom var det ett aktivt möte med mycket frågor och kloka tankar! Många positiva till upplägg med tema på mötena. Kul, vi jobbar vidare med tema tillgänglighet hela året. Kom gärna med förslag.

Efter sedvanliga välkomsthälsningar inleddes mötet......
international.goteborg.se

Ny internationell sajt
Anton Cesar, internationella på stadsledningskontoret.


Från och med idag klockan 12 finns en ny internationell webbplats som handlar om Göteborg och Göteborgs Stad. Målgruppen är presumtiva boende, besökare och företagare ute i Europa och resten av världen.
Om vi har idéer och material som kan platsa på sajten ska vi vända oss till stadsledningskontoret. Det är Maria Norberg som är faktaansvarig och Carin Rothell som är publiceringsansvarig då Anton ska vara föräldraledig nu och ett halvår framåt.
Bra också att det nu finns material som är översatt om vi andra får frågor om staden och behöver svara på engelska.
Underhållsåret
- återkoppling
- start för det nya
Klas återkopplade till 2014-års underhållsarbete samt erfarenheter vi dragit av förra årets arbete. Värdefullt beskrivet i rapporterna ni skickat in.

Tack för gott och väl utfört arbete! (fyrverkerierna är till dig!)


Nu startar vi 2015 års underhållsår!

Du kommer att få mer information och stöd i vad och hur underhållsarbetet kan gå till. Förhoppningsvis tycker du det känns tydligt och användbart. Vi har dragit lärdom av utvärderingen där det framkom att det var rörigt och svårt att använda. Vi har därför riktat informationen utifrån vilken roll som behöver vad och skalat bort allt som inte absolut måste vara med.

Vi tar gärna emot synpunkter och idéer om hur det kan bli ännu bättre, så klart. Mejla redaktionen@goteborg.se eller prata med Klas eller Kerstin.

Klas kommer att skicka ut särskild information till dig om underhållsåret och de checklistor med mera som finns för genomförandet.
Tema: Tillgänglighet forts..
Teckenspråksforum

Ett medborgarkontor - på teckenspråk
Våra kollegor Marie och Annika från teckenspråksforum berättade om hur det är att vara döv och teckenspråkig. Vi fick reda på att teckenspråk jämställs med minoritetsspråk i Sverige enligt språklagen. Teckenspråk är förstaspråk före svenska för döva och teckenspråkiga. Vi fick svar på några av de vanligaste frågorna vi hörande ofta ställer. Till exempel "Men de kan väl läsa även om de inte hör?" .

Teckenspråksforum kan själva producera filmer som kan användas på de ställen som man väljer att översätta, precis som när vi översätter till andra språk.. Det är teckenspråksforum som skapat de filmer med teckenspråk vi har idag på goteborg.se. Du ser dem i sidhuvudet på webbplatsen.

Här finns en broschyr som berättar om teckenspråksforum

Alla hälsas också välkommen att anmäla sig till ett seminarium om social hållbarhet och delaktighet ur ett teckenspråkigt perspektiv.

" Är du en av de som i ditt arbete möter eller vänder dig till Göteborgs medborgare? Arbetar du med mänskliga rättigheter? Här är tillfället för dig att få nya perspektiv på minoritetsspråket teckenspråk! Välkommen till två seminarier!"

Anmälan finns i pdf-filen här.


OK Inbjuda Teckenspråksforum.pdf


Med vänliga hälsningar
Marie Rosberg, Annika Heidlund,
Informatörer, Teckenspråksforum
PAUS
Uppgraderingen till WCM 8.5Mer på-sidanredigering och smidigare



Hela portalen och WCM uppgraderas till en ny version (WPS 8.5). Det innebär att vi får en del nya och annorlunda funktioner mot tidigare när vi är inloggade för att redigera och publicera på goteborg.se.

Du som arbetat i intranätet kommer att känna igen en del då det redan har den nya versionen. Denna uppgradering gäller främst kategorisidorna, men även aktuelltartiklarna på hela webbplatsen. Enhetssidorna berörs inte förrän de nya sidorna är klara.

På grund av att vi är mittemellan de gamla och nya enhetssidorna kommer vi att se en del nya knappar och val på enhetssidorna redan nu även om man inte ska använda dem förrän de nya enhetssidorna är på plats. Och vissa knappar ska användas enbart för aktuelltartiklar osv. Men allt går att förklara.

Vad är nytt?
  • Ett verktygsfält överst när man är inloggad och med nya genvägar, till exempel till Filarkivet och Administration
  • Mer "på-sidanredigering" på kategorisidorna och i aktuelltartiklar. På-sidanredigeringen är smidigare än tidigare.
  • Ny texteditor på alla sidor, även enhetssidorna. Inget javaberoende, inget vänteläge, men samma funktioner. Osynliga tecken i texteditorn efterfrågades på mötet. Vi återkommer med svar.
  • Dubblettsymbol på dubblettsidor på kategorisidorna

Manualer med nya bilder och förtydliganden är under produktion. Sammanfattningsvis kan sägas att det blir mer och mer på-sidanredigering. Själva uppdateringen sker inom några veckor. Vi meddelar dig så fort det beslutats vilken dag det ska ske.

Frågor kan du ställa till Gunilla Eneroth, säkrast via redaktionen@goteborg.se
Kalendariet

Kalendariet är på väg att testas "på riktigt" i och med att kulturförvaltningen och kanske ytterligare någon verksamhet agerar piloter. Under maj månad kommer de bland annat att mata in sommarunderhållningens aktiviteter. När piloten är klar och säkrad kommer alla inmatare att kunna börja mata in och fylla kalendariet.

Tanken är att det ska räcka med den gbg3000-inloggning vi har i dag. Fördelar med det är bland annat att vi slipper administrera ytterligare behörigheter. Den person som av sin chef har i uppdrag att informera om aktiviteter får helt enkelt länken till inmatningen.
Intraservice kommer att förvalta och ansvara för teknisk support. KoM genom webbstrategiska ansvarar övergripande för både inmatningen och kalendariet som det visas på webben i det vi kallar det centrala kalendariet.

Förvaltningsredaktörerna blir de som på samma sätt som för goteborg.se ansvarar för att innehållet i kalendariet håller den kvalitet som krävs. Vi alla får påminna om att alla som kommunicerar med medborgare ska uttrycka sig vårdat, enkelt och begripligt enligt Språklagen... och här har vi som fått klarspråksutbildning ( = får publicera på goteborg.se) ett extra ansvar att stötta.
Enhetssida 2.0

Aldrig mer in i WCM!

I år ska vi byta ut alla de gamla enhetssidorna till nya fina, moderna och mobilanpassade, samt lättadministrerade med mera! Gott!
Tidplanen är att stadsdelsförvaltningarna kan börja beställa nya enhetssidor i maj, som webbstrategiska levererar från och med juni. detta eftersom de har de stora mängderna enhetssidor. Övriga förvaltningar kan beställa från och med juni. Ni har hela hösten på er att göra klart sidorna.

De särprofilerade som väljer Enhetssida 2.0 kan beställa under hösten. De får möjlighet till egen logga och egen färgprofil. Särprofilerade verksamheter får separat utskick från ansvariga för de särprofilerade lösningarna på intraservice.

Under juni och augusti kommer vi att erbjuda utbildning i workshopform. Tanken är "learning by doing". Vi sitter tillsammans med några av de nya sidorna och du lär dig samtidigt som du skapar. Så enkelt ska det vara!
Uppdaterade manualer och förhoppningsvis datorhjälpinstruktioner skapas parallellt.

Läget:
Testerna av den nya miljön och nya funktioner för enhetssidor går bra
Idrott och förening ställer upp som pilot. Om allt går enligt plan är enhetssidorna från piloten klara och publicerade i slutet av maj.

Enhetssida 2.0 gäller

  • alla enhetssidor, även projekt
  • undantag förvaltningssidorna

Du som är förvaltningsredaktör får en lista, i mitten av mars, över vilka enhetssidor som finns i din förvaltning.


Vad kan du göra redan nu?

Anders Feldt från Norra Hisingen och Ulrika Karmalm Askim-Frölunda-Högsbo berättade hur de lagt upp arbetet med enhetssidesarbetet i sina förvaltningar. Det var intressant att ta del av inte minst då de har helt olika förutsättningar. Anders och en handfull redaktörer ska göra jobbet i Norra Hisingen medan det är mer decentraliserat hos Ulrika.

Gemensam är dock att det är viktigt att förankra i ledningen så att verksamheterna har en chans att avsätta resurser när det ska till praktisk handling. Anders och Ulrika har även medverkat i att ta fram frågeställningar och tips som alla kommer att ta dela av framöver. Tack så jättemycket säger vi!!

Titta igenom de enhetssidor du har idag, fundera på:
  • om någon enhetssida inte längre behövs
  • om ni vill lägga till något innehåll
  • vilka kontaktuppgifter som är viktigast, undantag mallpaketen.

Redan vid beställning av nya enhetssidor ska du i möjligaste mån ange fakta- och publiceringsansvar för enhetssidan. Allt arbete du gör med att skapa de nya enhetssidorna gör också att underhållsarbetet blir gjort, på samma gång.

Bolltrollare efterlyses:
Gunilla efterlyser personer att bolla tankar och idéer om till exempel:
  • vem ska få göra vad av redaktörer och uppdaterare?
  • vissa val som ska gälla generellt för enhetssidorna som vissa funktionslänktexter
  • redaktionella ställningstaganden som dyker upp under projektets gång.

Om du kan tänka dig att bidra och att också vara delaktig på detta sätt meddelar du Gunilla Eneroth! Det handlar inte om en massa möten utan om allt från möten till snabb avstämning via chatten.... :-)
Avrundning och hej då för denna gång!Nästa goteborg.se-möte är 24 april!
Välkommen tillbaka då!
PS

Martin Pullar, ansvarig för bildarkivet meddelar att de bilder på förtroendevalda vi behöver ha in i pressarkivet saka vara högupplösta! Frågor på detta ställer du direkt till Martin via redaktionen@goteborg.se eller anknytning: 50079

DS


Infogade filer
enhetssida 2015-02-27.pptx (1569 KB)
Uppgradering till ny version.pptx (535 KB)
Kalendarium.pptx (2849 KB)