Mötesanteckning från goteborg.se-mötet 2 oktober
Tack för ett bra möte. Det är kul att notera att vi alltid är många på mötena. Kan det bero på att de känns bra och meningsfulla att vara med på? Nästa gång ses vi 20 november. Hör av dig med sånt du vill att webbstrategiska tar upp eller kom gärna med förslag på innehåll som du eller någon annan kan ansvara för. Berätta vad och hur ni gjort till exempel. Temat är tillgänglighet, men är inte hugget i sten! Intresset för bilder, bildhantering och allt som handlar om sociala medier och hur vi arbetar med detta märktes på dagens möte. Så det är ju teman vi kan fördjupa oss i! Kom med förslag!
De bilder vi visade på mötet finns infogade nederst i detta dokumentet. |
Ämne | Anteckning |
Inledning och
Välkommen | Andreas Rosgardt är tillbaka från tjänstledighet (Stig) och vikarierar nu för Frida Rydeling under hennes tjänstledighet (Elof)... |
Allmänt om allt som är på gång.....
Maria Holmgren, chef webbstrategiska
| Maria berättade övergripande om alla uppdrag och projekt som är på gång. Det är allt från mobilanpassning av hela goteborg.se till nya webbsidor inom stadsutveckling och demokrati och utredningar om hur vi ökar tillgänglighet.
Maria påminde också om att det säkraste sättet att få svar och support av oss är att mejla redaktionen snarare än till enskilda medarbetare i webbstrategiska. |
Tillgänglighet
Handlingsplanen för tillgängligheten
Sandra Kindberg och Kerstin Gadd
| Sandra berättade om den handlingsplan som nu finns. I den finns både nuläge och önskat läge beskrivet vad gäller tillgänglighet på goteborg.se.
En hel del som nämns i handlingsplanen är sådant vi redan har till exempel skrivregler, riktlinjer och checklistor för redaktörer och webbutvecklare.
Länk till handlingsplan och checklistor mm
Sandras bilder finns infogade längst ned |
Webbarkivering
Stadsarkivet visar och berättar + tid för frågor
Andreas Segerberg, Regionarkivet
| Andreas berättade om vad som gäller och hur det går till. Det finns en del att önska för att arkiveringen ska kunna ske än mer smidigt. Här fick vi ett argument till för att se om vi kan få ännu mer vänliga url:er... Dessutom är det krav på oss som offentlig verksamhet att ha ordning på våra webbkanaler, vilket riktlinjerna för sociala medier handlar om. Så det är ju toppen att vi fått beslut i den riktningen. Se punkt nedan, om just detta.
Instruktion till hur du kan gå in och titta tillbaks i tiden finns här, liksom info om hur det fungerar med arkiveringen
Andreas presentation finns infogad längst ned |
Spaningen:
Hur använder besökaren startsidan på goteborg.se
Henrik Johnsson
| Henrik har spanat hur besökarna använder startsidan på goteborg.se. Det ingår bland annat i uppdraget att se över hela goteborg.se och navigeringen inför mobilanpassningen.
Det är färre och färre som besöker startsidan och inte så många som klickar på våra huvudpuffar/banners och aktuelltlänkar... Detta är inget specifikt för goteborg.se utan en trend på alla webbplatser.
Bra siffror i bilderna som kan vara bra att se på när en ska planera kommunikationskanal. Det finns bättre och sämre ställen att lägga tid och pengar på än startsidan kan vi sammanfatta...
Länk till Henriks bilder finns infogad längst ned |
Sociala medier, riktlinjerna
Jennifer Grönqvist
| Jennifer, som tagit fram de nya riktlinjerna, berättade att nu är riktlinjerna för sociala medier klubbade i KS och på torsdag 8 oktober förväntas riktlinjerna också klubbas i KF. Det innebär att vi nu äntligen har beslutade och gällande riktlinjer för hur vi ska agera i sociala medier som kommunal verksamhet. Riktlinjerna och handboken för HUR stadens ska agera i sociala medier kommuniceras ut efter torsdag OM KF fattar beslut så klart, men det tror vi.
Nytt
Det nya är bland annat att alla som vill starta en webbkanal ska registrera/ansöka om det. Kanalen ska godkännas och verksamheterna måste ange vem som äger kanalen, vem ansvarar för den, hur den ska administreras, "vem som bevakar på julafton" osv... Allt detta ska vara klart innan man startar webbkanalen. Även befintliga webbkanaler ska registreras. Webbstrategiska har ansvaret för registret. Politiken är tydlig med att vi ska ha tydliga avsändare och att skattepengar används på rätt sätt, att vi vet vad vi gör.
Staden har också krav att känna till vilka kanaler vi har, därför registreringen.
På mötet
var det flera som efterlyste mer information kring detta och vi ber att få återkomma. Antingen i särskilt möte eller på nästa goteborg.se-möte då vi kan prata mer konkret om vad beslutet och de nya riktlinjerna faktiskt betyder för oss som förvaltningsredaktörer. Jennifer och Kerstin återkommer om det. |
Paus
| Pausen blev längre än planerat för vi hade så jättemycket att prata med varandra om... bland annat om det här med de nya riktlinjerna för sociala medier..... |
goteborg.se - mobilanpassning
Henrik Johnsson
| Henrik är den på webbstrategiska som ska hålla ihop arbetet med att mobilanpassa hela goteborg.se.
Mobilanspassningen innebär att vi ser över de sidtyper vi har idag samt e-tjänsterna. De nya enhetssidorna är redan mobilanpassade. Den migrering som behöver utföras kommer webbstrategiska att ansvara för. Bland annat kan det inte f finnas målsidor som ligger under annan målsida i strukturen. Det arbetet påbörjas strax och kan påverka dig på så sätt att huvudredaktionen kanske behöver resonera om innehåll i kategorierna. Själva förändringen utför dock webbstrategiska.
Prio i projektet är att så snart det är möjligt ha mobilitet för besökarna. Andra önskemål puttas in i projektet utifrån hur avgörande de är för användarupplevelsen.
Vi kommer fortlöpande att rapportera och diskutera mobilanpassningen på goteborg.se-möten
På frågan om hur mötet vill få information kom vi fram till att goteborg.se-mötena är bra för detta samt i redaktörsbrevet.
Se Henriks bilder som är infogade nederst |
Nya bilder i stadens gemensamma bildarkiv (bilder till nya enhetssidorna)
Klas Eriksson
| Nu finns det nya bilder i bildarkivet. Det är bland annat bilder från skola, vård och omsorg som alla i staden nu kan använda. Bilderna kan användas både till tryck och webb.
Nu är det enklare än förut att hämta och använda bilderna. Det finns också bildstorlekar som är anpassade bland annat till de nya enhetssidorna i bildarkivet.
Synpunkter från mötet:
Kan det läggas in fler nyckelord för varje bild, till exempel känslouttryck som glad, ledsen och verb som leker?
Webbstrategiska ska återkomma med hur principerna för gallring ser ut?
När tas till exempel bilderna bort från stadens bildarkiv?
Hur kan andra förvaltningar bidra med bilder och hur gör de med medgivandeblanketterna? |
Projektet enhetssida 2.0 är nu avslutat
- nu är det så här
- support, redaktionellt stöd, workshop
Kerstin Gadd | Nu är projektet Enhetssida 2.0 avslutat och projektorganisationen upplöst.
Allt är "som vanligt" Det vill säga:
- Beställning av nya enhetssidor och behörigheter till dessa via beställningsportalen.
- Vid fel på webbpubliceringsverktyget eller frågor som är tekniska ska till support@ intraservice.goteborg.se
- Frågor om innehållet, hur gör man på nya enhetssidan..., hur ska jag tänka ....
= redaktionella frågor skickar du till redaktionen@goteborg.se.
Är du osäker på vart din fråga ska kan du alltid skicka den till redaktionen, så skickar vi vidare om det ska till intraservice.
Vi fortsätter med workshopparna för att arbeta praktiskt med sin enhetssida samt genomgång av hur man gör. Anmäl dig själv eller lokala redaktörer till ett eller flera tillfällen.
Länk till workshopstillfällen och anmälan
Bilder som visade om nyttorna med den nya enhetssidorna för besökaren, verksamheten och webbstrategiska i infogade bilderna nedan |
Frågor, tankar idéer om framtida goteborg.se möten - hör av dig till Kerstin Gadd via redaktionen@goteborg.se |