StängSkriv utHjälp

Anteckning

AnteckningDokumentinformation

Huvudmapp:

2013-2018 - Möten (övergripande)

Undermapp:

2013-2018 - goteborg.se-möte

Rubrik: *

Anteckningar från goteborg.se-mötet 9 februari 2018

Sortering:

99

Av:

Kerstin Gadd

Text:
Anteckningar från goteborg.se-mötet 9 februari 2018

ÄmneAnteckning
Välkommen och inledningAlla kände sig välkomna, hoppas vi. Alla som var med för första gången berättade vilka de var och var de jobbade.

Hos oss på webbstrategiska kunde Anna Nord strateg sociala medier och Anders Johansson strateg digitala kanaler presentera sig för första gången i den här gruppen.
Året som gått inklusive webbplatsundersökning
+ tid för reflektion och frågor

goteborg.se
- besöksstatstik - Sandra
- webbplatsundersökning - Klas
sociala medier - Cecilia/Anna
e-tjänster - Sandra eller Kim/Anette?
kalendariet - Frida/Sandra?
Klas Eriksson presenterade tillsammans med Sandra Kindberg resultat och analys för goteborg.se 2017 utifrån webbplatsundersökning , statistik från google analytics och tester. De visade också siffror och reslutat från kalendariet och de e-tjänster som finnspå stadens egen tekniska plattform.

Anna Nord och Cecilia Almemo, webbstrateg visade statistik och analys som handlade om stadens officiella facebook-sida

Alla bilderna med anteckningar finns infogade nederst i det här dokumentet.

Frågor som kom upp på mötet i samband med detta:

goteborg.se
Kan vi (webbstrategiska) komma med förslag/modell på lämplig webborganisation?
Svar: Inte ett allmänt önskemål, men vi kan föra gemensamt resonemang.

Angående navigationstesterna: Har vi gjort liknande tester på enhetssidor? Finns planer på att testa enhetssidor?
Svar: Nej, vi har inte testat enhetssidorna, men det finns med i framtida planer.

GDPR - bild och kontaktuppgifter, hur kommer det att påverka goteborg.se?
Svar: Vi ser över det tillsamman med visuell kommunikation och stadsledningskontoret. Det kommer att komma mer information i frågan.

Behov finns för bolagen att kunna lägga in i kalendariet.
Svar: Vi tittar på en lösning, men redan nu kan du kontakta Intraservice för "extern"behörighet ( ej gbg3000-ID)

Har vi funderat på att göra kalendariet till en app? För att lättare hitta? Har vi analyserat vilken typ av innehåll som ligger i kalendariet? I topp ligger olika kulturaktiviteter, bibliotek etc.
Svar: Vi återkommer med mer kalendarieinformation. det åpågår en del arbeten just nu med förbättringar

Vad händer med sökmotorn?
Svar: Vi har nu en ny sökmotor och nu ska den trimmas!

Att medborgarna inte vet hur vi tänker kring kontaktuppgifter. Har vi förklarat för medborgaren hur vi tänker?
Svar: Nej, det kan vi säkert göra bättre. Vi får se över det!

Kalendariet:
Har vi funderat på att göra kalendariet till en app? För att lättare hitta?
Har vi analyserat vilken typ av innehåll som ligger i kalendariet? I topp ligger olika kulturaktiviteter, bibliotek etc.

Kommer vi att göra en intranätsnyhet om året som gått för att lyfta de viktigaste delarna?
Svar: Bra idé!! Den tar vi! :-)

Sociala medier:
Är det stor skillnad på sponsrade och ickesponsrade inlägg när det gäller spridning?
Svar: Ja, men det är mycket som spelar in. Se exemplen i bildspelet.

Upplever att det blir sämre spridning när man delar andras inlägg. Är det så?
Svar: Vi rekommenderar att dela inlägg från andra sidor inom staden. Inlägg med många delningar går bättre än inlägg utan delningar. Särskilt bra är det att dela film (dock inte Youtubelänkar), inlägg från stora sidor och inlägg som redan fått stor spridning.

Apropå algoritmerna, hur anpassar vi handböcker och andra resurser utifrån dessa?
Svar: Vi ser över handböckerna kontonuerligt. Men förändringarna är snabba och vi behöver ständigt hålla koll på vad som funkar och hjälpas åt.

Play och youtube hur ska de förhålla sig till varandra och hur ska vi förhålla oss?
play.goteborg.se är en lagringsplats. För att sprida filmer externt använder vi Youtube.
Visuell kommunikation ansvarar för videoplattformen play.goteborg.se och vi ber dem om att gå ut med mer information.
Vad kan FR göra med året som gått-informationen i sin egen förvaltning? Förvaltningsredaktörerna och andra intresserade har tillgång till bilder och de anteckningar som finns i dem att använda för egna dragningar till exempel för ledningsgrupper eller andra intresssenter.

Att kombinera de här övergripande resultaten och analyserna med lokal statistik mm är säkert något som den egna organisationen har nytta av.

Klas påminner alla om att det går att bjuda med honom eller någon annan från webbstrategiska för en gemensam dragning.

Här finns manual för dig som ska ta fram lokal statistik: :
Notes://Websrv4/C12573CB002EA4BC/F3382B08D765BF5641256730005E1091/171BE7EA176834E4C1257A8600253C1F
Paus
Underhållsåret 2017 - så gick detKlas tackade för alla rapporter som kommer in. De är väldigt värdefulla i det fortsatta arbetet. Se i bilderna vad som är suystematiskt och återkommande och vad vi kan göra åt det.
Underhållsåret 2018 - så här gör vi i år
- tyck till
Tankar inför underhållsår 2018:

Idéer och tankar som kom fram på mötet:
  • Hösten som underhållsperiod eller dela upp i olika delar?
  • Råd, checklistor förslag på fokusområden centralt ifrån.
  • Önskemål om central tidplan, underlättar planeringen.
  • Önskemål om att information ska komma "från rätt håll" uppifrån och centralt - varför är det viktigt med underhållsarbetet.
  • Koppling jämförelse - serviceguiden - lyft vikten av att leverera nyckeltal.

Referensgrupp för att se att nästa underhållsår blir bättre och "enklare" och att "rätt " stöd finns tillgängligt för redaktörer:
Webbstrategiska återkommer med vilka som ingår i referensgruppen från SDF. Louise Alfredson från Miljö anmälde sig.
Fakta- och publiceringsansvarig-funktionen ska förbättras under 2018.



Klas berättade hur funktionen för fakta- och publiceringsansvarig ser ut och fungerar samt syfte. Under året ska den vidareutvecklas och Klas vill ha in så mycket tips och tankar som möjligt i arbetet.

Vi surrade lite i bänkarna och skrev ner på lappar
  1. vad är bra/ dåligt
  2. vad kan förbättras?
  3. ny funktionalitet? Önskelista?

Allt som kom fram på lapparna handlar egentligen inte om fakta- och publiceringsansvarig-funktionen utan mer om organisationen och att det kan vara svårt att motivera personer som är faktaansvariga. Vi tackar för det vi fick in och tar hand om alla synpunkterna.

Länk till sammanställning av alla lapparna Database 'Göteborgs Stad WEBB', View 'Pågående', Document 'Fakta- och publiceirnsansvariga - synpunkter på "gula lapparna"'
Notes://Websrv5/C1257ACA004060F2/04204F4C468256CAC125701800304952/5609CB3FAAB51B96C125822F00441434
Händelsefunktionen
- info och ev frågor
Mikaela berättade att den så kallade Händelse-funktionen nu finns och hur det är tänkt att den ska användas.

Det viktiga är att komma ihåg följande:
  • Det är kommunikationschefen i din förvaltning som avgör vem som ska ha behörighet att publicera händelse och när den ska användas.
  • Det är du som förvaltningsredaktör som beställer behörigheten i serviceportalen. Kommunikationscheferna har behörighet redan nu.

När kommunikationschef i verksamheten beslutat att händelse ska publiceras, ska följande funktioner/personer informeras via e-post.
  • Kommunikationsdirektör (Helena Mehner)
  • Avdelningschef kommunikationsavdelningen (Ann Flyning)
  • Pressansvarig (Henrik Dahlberg)
  • Webbstrategiska verksamheten (support.digitalakanaler@goteborg.se)

E-postmeddelandet ska innehålla följande information:
  • Varför har händelse publicerats
  • På vilka sidor har händelse publicerats
  • När publicerades och uppdaterades händelse

Bilderna som Mikaela visade finns infogade nederst i anteckningen.
Jämförelsetjänster
- status, planering för 2018, frågor?
Kim visade hur det ser ut just nu och vilka tjänster och service vi kan jämföra. Viktigt att veta är att kontaktuppgifterna i jämförtänsten hämtas från sederviceguiden. Det är också därför en del arbete har behövts utföras i den inför publiceringen av tjänsten.
Serviceguiden ska dessutom byggas om eller byggas ny. Vi återkommer.

Länkar till de bilder vi visade på mötet:

Underhållsåret – resultat:
Notes://Websrv5/C1257ACA004060F2/04204F4C468256CAC125701800304952/E6390BA570095F09C125822E00802AD5

Året som gått – presentation:
Notes://Websrv5/C1257ACA004060F2/04204F4C468256CAC125701800304952/16D8830A56F5C07EC125822C003BB549

De 1000 minst besökta kategorisidorna:
Notes://Websrv5/C1257ACA004060F2/04204F4C468256CAC125701800304952/6DBD0C90CA9FFB21C125805D002B3837

Extra:
Du som vill läsa mer om de mest och minst besökta sidorna och hur en kan resonera om dessa rekommenderar vi att besöka: webblogg.goteborg.se

http://webblogg.goteborg.se/vad-gor-vi-med-webbsidorna-som-nastan-ingen-laser/
http://webblogg.goteborg.se/nar-webbplatsen-har-fler-sidor-an-vi-hinner-med/

Infogade filer
Händelse presentation goteborg.se-möte 9 februari 2018.pptx (3129 KB)