StängSkriv utHjälp

Anteckning

AnteckningDokumentinformation

Huvudmapp:

2013-2018 - Möten (övergripande)

Undermapp:

2013-2018 - goteborg.se-möte

Rubrik: *

2014-05-23 goteborg.se-möte - anteckning och bilder

Sortering:

99

Av:

Kerstin Gadd

Text:
Anteckning från goteborg.se-mötet 23 maj

Vi samlades i en varm lokal men lyckades trots detta genomföra mötet. Och det i ett så rasandes tempo att vi var klara nästan en timme innan planerad tid! Men ingen verkade ledsen då sommarsolen lockade utanför dörrarna på Ekelundsgatan. Hör av dig om det är något i anteckningarna du inte förstår. Alla bilder som visades på mötet finns infogade nederst i dokumentet.

ÄmneAnteckning
Hej och välkommenMaria Holmgren, webbenhetens chef, hälsade oss alla välkomna och presenterade Andreas Rosgardt (bilden)som ska vikariera då Karin Mossberg är tjänstledig.
Andreas kommer närmast från servicevägledningen på kontaktcenter.
Kännedom i förvaltningsledningar om ansvarig utgivare och konsekvenser av det för förvaltningarnaKlas Eriksson återkopplade frågan från tidigare möte om förvaltningsledningar är medvetna om det förtydligande som Helena Mehner skickade ut tidigare i vår som handlade om goteborg.se och ansvarig utgivare. Det är inget nytt men ett förtydligande. Helena Mehner menar att i och med att hon skickat det med adress till ledningsrupper utgår hon från att alla tagit del av och förstått, om inget annat hörs.

Länk till utskicket i webbversionen av webbhandboken:
Helena Mehners förtydligande utskick
Webbhandboken noteslänk
Lägesrapport:
Enhetssida 2.0
Niina Jurvelin, berättade att arbetet med att ta fram mallpaket pågår samt att hela projektet är framflyttat cirka ett kvartal. detta beror bland annat på att det pågår en mängd andra projekt och uppdrag som behöver samma resurser från intraservice. Istället för början av året 2015 pratar man nu snarare om kvartal tre.

Det framkom på mötet att vi måste vara mycket noga och välplanerade så att alla har en chans att göra ett bra jobb när det är dags.
Se bilder nedan
Nytt koncept för stadsutveckling på goteborg.seHenrik Sjönnebring, ny webbstrateg på webbenheten, berättar om allt spännande som sker i samband med att staden ser över hur man vill presentera frågor och händelser som har med stadsutveckling att göra. Webbenheten har i uppdrag att samordna och utveckla och ett projektdirektiv är klart i dagarna.

Det handlar nu i första hand om att ta fram en förstudie för att nå största möjliga samsyn i staden av behov och nyttor samt hur man på vägen kan få till uppgradering av befintligt.

Se Henriks bilder nedan
Folkomröstningen på webbenValet, resultatet från folkomröstningen ska visas på goteborg.se
Likaså information innan, under och efter folkomröstningen, som är rådande och inte bindande.

Se Henriks bilder nedan.
Nya versionen av portalen och WCM

Gunilla Eneroth och Kerstin Gadd berättade om status just nu för nya versionen av WCM 8. Tidplanen är framskjuten så uppgraderingen sker först under hösten i år.

En viktig förändring är att vi nu får en texteditor som inte är beroende av Java-uppgraderingarna vilket ställt till det för oss tidigare. Aningen annorlunda utseende, men mer och mer som kan utföras direkt på sidan är andra nyheter. För de flesta är det egentligen texteditorn som märks.

Se i bilder i Master.....
Utbildningarna i höstKerstin Gadd berättade att utbildningarna kommer att se lite annorlunda ut från och med i höst. WCM-delarna i grundutbildningen förändras bland annat för att det finns andra möjligheter i nya versionen av WCM.

Höstens utbildningserbjudande kommer ut innan sommaren.
Se bilder i master....
Access City Award 2014Uppmaning från Gunilla Eneroth :-)
Allt arbete som ökar tillgängligheten till verksamheter och aktiviteter ska också synas på goteborg.se.
Det kan vara allt från hbtq-certifieringar till att man nu fått klart rullstolsrampen eller att man på annat sätt sett till att fler kan använda servicen.
PAUSAlla får paus och frukt.

Fakta och publiceringsansvar

Nu är vi personer med publicerings- och eller faktaansvar. Begreppen kategoriredaktör och kategoriresurs är ett minne blott. Alla har istället publiceringsansvar eller faktaansvar. Förvaltningsredaktör är dock en roll som finns kvar precis som tidigare, liksom vårt sätt att arbete.

Se i Klas bilder nedan ...
BehörigheterNu är de nya rutinerna i gång som gör att beställda behörigheter inte verkställs förrän personen gått grundutbildning. Beställningarna går via webbenheten som kontrollerar innan beställningen godkänns. Alla smo inte har utbildning men behörighet rensas från systemet i början av sommaren. Klas har talat med alla berörda.
Frågor ställer du till Ingrid Andersson eller Klas Eriksson (som dock är ledig 6 veckor från 4 juni).
Du kan alltid mejla frågorna till redaktionen@goteborg.se
Kontaktuppgifter i TD resp. SGVi ska synka kontaktuppgifter som ska finnas i TD, tillgänglighetsdatabasen och kontaktuppgifter i SG,serviceguiden. Det ska enbart finnas statisk information i TD. Telefonnumret ska gå till kontaktcenter (3650000) liksom e-postadressen, som är goteborg.se i alla posterna. Du behöver inte agera i synkningen.

Se Klas bilder nedan
webblogg.goteborg.seNiina Jurvelin och Kerstin Gadd berättar om webblogg.goteborg.se. Det är webbenheten och service- och e-tjänsutvecklingsavdelningen på konsument och medborgarservice som startar och står för bloggen men bjuder in alla intresserade både inom staden och andra att delta på det sätt som passar dig bäst!

Vi hoppas kunna publicera de första inläggen i slutet av maj. Bloggen ska vara ett komplement till andra kanaler som redaktörsbrev och goteborg.se-möten och annat.

Hål utkik på webblogg.goteborg.se
Du kommer att få mer information i redaktörsbrevet.
SommarenVeckorna 28-31 kan vi inte utföra beställningar av enhetssidor och direktlänkar. Annars är allt som vanligt med redaktionellt till redaktionen@goteborg.se och tekniskt till support@intraservice.goteborg.se
Webbenhetens servicekanaler - för dig när du behöver hjälp
>> Webbhandboken noteslänk
goteborg.se i händelse av krisNiina Jurvelin berättade om kris och vad som gäller på webben
Krisportletten, så funkar det, vem gör vad i händelse av...
Vad gäller för startsidan och då efter kontorstid.

Se Master .....
Temperaturmätningen

Uppföljning från förra mötets lapp-övning?
Resultatet berättade att ni känner er förväntansfulla och nyfikna på det som komma skall. Men ni är också oroliga över det och om det innebär merjobb. Ni känner er olika mycket stressade och tyngda av mycket jobb. Vi på webbenheten får liknande signaler via andra kanaler. Arbete utförs bland annat i beställningar och överenskommelser mellan KC och SDF-sektorn som påverkar arbetsbelastningen. Mer information kommer när det är helt klart.

Se Master...
Avslutning Trevlig sommar!!

Höstens goteborg.se-möten är preliminärbokade till 5/9 och 28/11

Kallelse kommer så fort vi spikat datumen.
Vi fortsätter med fredagförmiddagar.

Infogade filer
20140523_Master_.pptx (632 KB)
Krisinformation på goteborg.pptx (273 KB)
Klas punkter-goteborg.se-mote 2014-05-23.pptx (887 KB)
återkoppling - ansvarig utgivare.pptx (123 KB)
Henriks presentation.ppt (289 KB)
Enhetssida 2 Ny tidplan23maj.pptx (107 KB)