StängSkriv utHjälp

Anteckning

AnteckningDokumentinformation

Huvudmapp:

2013-2018 - Möten (övergripande)

Undermapp:

2013-2018 - goteborg.se-möte

Rubrik: *

2017-02-10- goteborg.se-möte- anteckning

Sortering:

99

Av:

Kerstin Gadd

Text:
Anteckning från goteborg.se-mötet 2017-02-10

Tack igen för ett bra och givande möte. Du som var med kände väl som vi att det var gott med syre i rummet hela mötet och att kaffet var nästan lika gott som om vi kokat det på Ekelundsgatan :-) Hursomhelst är det alltid kul att ses. Stort tack till dig som meddelade förhinder i god tid så vi kan beställa lagom mycket frukt och fika. Det är synd om dig som inte kan eller hinner komma. Det är ju alltid bäst att vara med och höra allt själv och kunna ställa frågor direkt. Detta trots att vi får bra betyg på våra mötesanteckningar och bilder.

/Kerstin Gadd, kommunikatör på webbstrategiska

Frågor, tips, ris och ros skickar du till redaktionen@goteborg.se

Året som gått - siffror och reflektioner för flera av stadens gemensamma kanaler: goteborg.se, facebook, kalendariet
Sandra Kindberg, Cecilia Almemo, Henrik Hallenius och Klas Eriksson
Utifrån analys av resultat i Google Analytics och vår webbplatsundersökning fick vi ta del av hur webbplatsbesökarna söker, klickar och vad de tycker om innehållet. Se i bilderna som finns infogade nedan. Använd bilderna när du berättar om webben i din egen organisation.

Vi har numera väldigt god hjälp av en analytiker som finns på KoM så vi kan korsköra en del resultat för att ännu tydligare än tidigare se vad vi kan förändra för att till exempel få de minst nöjda nöjdare. En grupp som vi ska fokusera extra på under kommande året är företagare där det finns stora möjligheter till bättre service via goteborg.se. De söker ofta information på goteborg.se och hittar hyfsat vad de söker men har behov av bättre navigering.
  • Se och använd bilderna "Statistik och resultat 2016_goteborg.se" nederst

Henrik visade de mest och minst besökta målsidorna och resonerade lite om vad vi ska dra för slutsatser av resultaten och hur vi kan tänka och arbeta mest effektivt utifrån vad vi vet. Vi fick också se statstik över hur e-tjänsterna används till exempel i vilken grad de slutförs eller inte och vad det kanske kan bero på...
  • Se mer i bilderna " Mest och minst besökta målsidorna " nederst
  • Se mer i bilderna "Slutförandegrad e-tjänster"

Cecilia visade hur det gått för stadens Facebook.sida. Det har gått lysande och vi har fördubblat antalet som följer oss. Inlägg om vattenläcka och uppmaning att spara vatten spreds snabbt och till många liksom Göteborg i Minecraft som SBK skapat. Cecilia gav också tips på hur vi kan göra än mer. Tipsa om sånt ni vill att vi delar via stadens facebooksida. Det är viktigt med bra bilder, film eller annat som ger stor spridning.
  • Se mer i bilderna "Göteborgs stads facebook 2016"

Har du frågor skickar du dem till redaktionen@goteborg.se.
Underhållsår 2016 och nya underhållsåret 2017
Klas Eriksson, chefredaktör goteborg.se
Gott utfört Underhållsår 2016!
Klas redogjorde för innehållet i de återkopplingar ni skickat in efter underhållsår 2016. Det är väldigt viktig information för att hitta det som går att förbättra och förändra. Likaså går det utifrån rapporterna att hitta systematiska fel det vill säga fel och brister som "alla" känner av och som kanske kräver mer samlade åtgärder.
  • Se mer i bilderna "Summering underhållsår 2016 goteborg.se" nederst

Nu startar underhållsår 2017!
Se i bilderna nedan vad vi ska fokusera på 2017
På mötet enades vi om att godkänna förslag på milstolpar och slutdatum för olika delar av underhållsåret.
Framåt - vad sker 2017 -
Niina Jurvelin, webbstrateg
Niina berättade vad som ligger i "pipeline" för webbstrategiska 2017. En del av aktiviteterna är beslutade i tjänsteforum kommunikation. Det forum där verksamheterna i staden beslutar om och finansierar utveckling av externa och interna tjänster.
  • goteborg.se – lokala kalendarium, nyheter och aktuellt (fortsatt mobilanpassning) goteborg.se – anpassningar med anledning av LOV
  • Förstudie företagswebb
  • Webbsida för delaktighet inkl medborgarförslag
  • Förstudie strategi/arkitektur för externa digitala kanaler

Vi kommer också att arbeta bland annat med att:
  • Aktivera stadens digitala kanalstrategi
  • Ta fram en strategi för goteborg.se
  • Förbättra tillgänglighet utifrån förändrade lagkrav
  • Förändra och förbättra tillgänglighetsinformation i kalendarium.goteborg.se


Aktivering av den digitala kanalstrategin berör frågor som:
  • Översyn över forum och nätverk
  • Strategiskt arbete med stadens digitala kanaler
  • Strategiskt och operativt arbete med goteborg.se
  • Ny roll: ansvarig digitala kanaler
  • Kanalregistrering – fortsatt arbete
  • se mer i bilderna "Framåt 2017" nederst
Rapport Funkas tillgänglighetsgranskning
Henrik Hallenius, webbstrateg
Henrik gick igenom resultatet för den tillgänglighetsgranskning som vi beställt av företaget Funka. I bilderna ser du vad de kom fram till och vad du som förvaltningsredaktör kan göra för att förbättra tillgängligheten.
  • Se mer i bilderna "Tillgänglighetsgranskning av goteborg.se"

Hela rapporten: Funka WCAG-granskning av goteborg.se 2016 -> Länk till dokumentet.
Gå igenom funktioner med mera som är efter mobilanpassningen.
T ex förvaltningarnas egna sidor under Kommun & Politik

Gunilla Eneroth, webbstrateg
Gunilla visade hur den nya navigeringen ser ut för förvaltningarnas sidor som numera ligger på kategorinivå under Kommun & politik. Tidigare låg ju förvaltningssidorna i den gamla enhetssideslösningen. Det är fortfarande inte klart med behörigheterna på den här nivån och därför syns en del funktioner ( sidmoduler för brödtext, fillistor och bildspel) som inte fungerar på kategorinivå utan enbart på enhetssidorna.

Det viktigaste i dagens budskap är att det INTE går att lägga till "brödtext", "fillista" eller andra moduler på kategorinivån. Det är enbart för enhetssidorna, men dessa funktioner syns tyvärr även här.

Du kan heller inte skapa egna undersidor på förvaltningssidorna ännu. Om du behöver en eller flera undersidor kan du beställa dem av webbstrategiska genom att mejla in till redaktionen@goteborg.se

Det du kan göra på förvaltningssidorna är uppdatera redan publicerat och skapa aktuelltartiklar till sidan.


Infogade filer
Göteborgs stads facebook 2016.pptx (4697 KB)
Framåt 2017.pptx (652 KB)
Mest och minst besökta målsidorna.pptx (2887 KB)
Slutförandegrad e-tjänster.pptx (509 KB)
Tillgänglighets-granskning av goteborg.pptx (513 KB)
Statistik och resultat 2016_goteborg.se.pptx (3699 KB)
Summering underhållsår 2016 goteborg.se.pptx (6366 KB)