StängSkriv utHjälp

Anteckning

AnteckningDokumentinformation

Huvudmapp:

2013-2018 - Möten (övergripande)

Undermapp:

2013-2018 - goteborg.se-möte

Rubrik: *

2014-09-19 goteborg.se-möte anteckningar och bilder

Sortering:

99

Av:

Kerstin Gadd

Text:
Hej och tack för en trevlig förmiddag i den härliga sensommaren.

Vi var 16 fackförvaltningar och 7 stadsdelsförvaltningar på plats idag. Mackorna var goda. Vi höll tiden hyffsat... Här får du nu en sammanfattning av dagens möte och med de bilder vi visade.
Du som har kollegor på hemmaplan som bör känna till något av det vi pratade om idag får du ta extra väl hand om och förklara det som kan vara svårt att enbart läsa sig till.
Hör av dig om det uppstår frågor. Det är alltid lika trevligt och givande att träffas!

ÄmneAnteckning
Vuxenutbildningsförvaltningen blir Arbetsmarknad och vuxenutbildning Hans Luthman, kommunikatör passade på tillfället när vi var så många samlade och berättade om den nya nämnden och förvaltningen.
Så här står det på deras enhetssida på goteborg.se:
Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning har det samlade ansvaret för skolformerna kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna och utbildning i svenska för invandrare.
http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:GBG.Enh.Fackforvaltning.Vux
Att införa kommunikationsstrategin goteborg.se Klas Eriksson berättade om hur vi på goteborg.se ska införa stadens kommunikationsstrategi på goteborg.se. Det ska synas även på goteborg.se att staden nu har en gemensam strategi för sin kommunikation. Webbenheten ansvarar och börjar med kategoriingångarna. Det ska inte införas på andra sidor på goteborg.se i dagsläget.

kommunikationsstrategin och goteborg.se.pptx
Facebook. Uppsatsen för intresserad + info om flöde direkt på goteborg.se, ansvarig utgivare Andreas Rosgardt berättar om den uppsats som skrivits om kommuners facebooksidor. Andreas har också skrivit en sammanfattning av uppsatsen som du kan ta del av. Allt ligger i Göteborg Webb-databasen.
Direktlänk här >> Database 'Göteborgs Stad WEBB', View 'Pågående', Document 'Undersökning kommuners närvaro på facebook'

Andreas informerade även om att facebookflöden inte kan läggas upp direkt på goteborg.se, då det är olämpligt ur ett ansvarig utgivar-perspektiv.
Underhållsåret
Klas uppmärksammade oss på att underhållsåret, vårt första, går mot sitt slut och att vi nu ska blir klara (om vi inte är det redan) dokumentera, reagera, analysera för att kunna planera ett så bra underhållsår för 2015 som möjligt. Webbenheten behöver ha din rapport om vad som funkat och inte, om du stött på systematiska fel och brister, idéer och tankar om förbättringar och arbetssätt för det systematiska underhållsarbetet.
Se mer i bilderna infogade här nedan.
Underhållsåret 2013-2014 goteborg.se-möte.pptx
Det du skickar in senast siste september till redaktionen@goteborg.se ska innehålla det här:
För dig som har publiceringsansvar för kategorisidor: Webbhandboken
För dig som är förvaltningsredaktör: Webbhandboken
Tipset från Anna B om att tydliggöra underhållsarbetet mm på intranät

Kerstin påminde om Anna Bilén tips om att tydliggöra och sprida allt vårt goda arbete med webben genom att publicera på intranätet. Det är lite olika hur vi valt att göra, men visst kan vi bli tydligare och hjälpa våra kollegor att förstå vad vi egentligen sysslar med? En stadsdel hade "snott" idén rakt av!

Här är länk till Annas text och Kerstins bilder, som du kan stjäla om du vill >> Webbhandboken
Påminna om webblogg.goteborg.se
Kerstin påminde också om att gå in på webblogg.goteborg.se. Använd gärna bloggen som hänvisningkanal när folk frågar om vad som görs på webben, vilka projekt som är på gång, hur det går med kalendariet och så vidare.....
Kommentera gärna, sprid bloggen i dina nätverk, tyck till....
Använd RSS-flödet för att bli varse när det kommer nya inlägg och kommentarer...
http://webblogg.goteborg.se
PAUS!
Fakta- och publiceringsansvarKlas berättade och visade direkt på webben hur det ser ut nu när publicerings- och faktaansvar registrerats och visas upp när man är inloggad.
Alla i staden, som är inloggade med sin gbg3000-inloggning kan - om och när man klickar på "Logga in" på goteborg.se - se vem som ansvarar för publicering respektive fakta på alla kategorisidor.
Där det saknas ansvarig syns det tydligt nu, så det går att åtgärda, vilket var omöjligt tidigare.

I det bakomliggande verktyget, som vi redaktörer kommer åt kan man filtrera fram exakt de sidor man vill se vem som ansvarar för, få fram excell-listor eller e-postadresser. Man kan skicka framsökta listor direkt till berörda med hjälp av "Länk till sidan".
Det kommer att underlätta en hel del i underhållsarbetet då vi behöver kontakta faktaansvariga till exempel. Hur det blir på enhetssidorna kommer med i det projektet.

Från mötet: Någon tyckte att formuleringen "Faktaansvar behövs inte", som visas på kategoristartsidor som ju är övergripande borde ersättas. Inga förslag kom på mötet. Mejla Klas Eriksson, om du kommer på nåt bra!

Se mer i bilderna här samt logga gärna in och se själv.
Fakta- och publiceringsansvar goteborg.se-möte.pptx
Mer information om hur du använder det nya verktyget kommer att skickas ut framöver.
Uppgradering till WPS8

Gunilla berättade om den uppgradering av portalen och WCM som pågår på intraservice. Uppgraderingen har dragit ut på tiden av olika anledningar. Uppgraderingen är helt avgörande för genomförandet av Enhetssida 2.0. Det som förändras mest för oss som publicerar är att det blir en ny texteditor. Den nya har inget Java-skript. Väldigt positivt, då java enbart ställt till det för oss i olika webbläsare med mera. Det blir mest märkbara och synliga förändringar för dig som publicerar i kategorisidorna och då med något förändrad påsidan-redigering. Vi tror inte att det krävs utbildning men kommer att ha genomgångar för dem som behöver det och när det blir dags. De grundutbildningar för publicerare, som genomförs nu utgår helt från den nya versionen.

Se mer i Gunillas bilder
Uppgradering av portal och WCM.pptx
Gemensamt kalendarium

Henrik visade bland annat resultatet av den inventering som gjorts av vilken typ av aktiviteter som publicerar på goteborg.se, på facebook-sidor och annat idag. Cirka 3000 aktiviteter har inventerats. Detta ger oss bra svar på vilka verksamheter det är som är extra viktiga i arbetet med att skapa det gemensamma kalendariet vad gäller allt från att kravställa till att användningstesta. Henrik har visat det bra i bilderna här.

Om du som förvaltningsredaktör känner att du vill ingå i någon av arbetsgrupperna i projektet får du gärna höra av dig till Henrik Johnsson.

Projekt Gemensamt kalendarium.pptx
Enhetssida 2.0 - statusrapport

Henrik berättade också om status på projekt Enhetssida 2.0. Det har inte stått helt stilla sen sist, men en del andra uppdrag och projekt har gjort att resurserna fått användas till annat. De flesta enhetstyperna har nu beslutat om vad som ska ingå i mallpaketen för just deras enhetstyp.
Projektet jobbar just nu med att fastställa innehållet i de återstående mallpaketen samt ta fram några principbeslut där verksamheterna behöver vara överens. Henriks bilder tydliggör statusen på ett bra sätt, tycker jag....

Och Emma Svensson, Östra Göteborg och Ulrika Karmalm, Askim-Frölunda-Högsbo, anmälde sig att ingå i referensgrupp för det fortsatta arbetet med Enhetssida 2.0 och principbeslut som rör SDF.

20140919_Enhetssida 2-0.pptx
Frågor som kom upp på mötet
?
  • Varför har vi inte Lätt-Läst på goteborg.se, det har ju många andra stora sajter?

Svar på mötet: Viktig fråga som webbenheten har med i tankar och avvägningar. Just nu ser vi på Lätt-Läst som ett språk till och där man måste vara helt klar på behovet, konsekvenserna och nyttan innan man översätter. Ska vi översätta allt? Om inte, vad ska översättas? Men frågan är viktig, så klart.
  • Finns det någon kontrollfunktion för brutna externa länkar på goteborg.se?

Svar på mötet: Nej, inte i dagsläget. Webbenheten tar med sig frågan.
  • Vem ansvarar för Hjärntorget respektive intranätet? Det vore bra att veta hur det är tänkt med de kanalerna, finns det något samordningsansvar och beslut om när man ska använda den ena och andra kanalen inklusive goteborg.se, för till exempel skolornas innehåll.

Svar på mötet: Hjärntorgs- och intranätfrågor ställer du till Ida Northfell på stadsledningskontoret och kommunikationsavdelningen där.
Avslutning med frågor och input kommande möten

28/11
Maria Holmgren avslutade mötet, som faktiskt drog ut en aning på tiden. Detta på grund av att vi alla är så engagerade och vill diskutera och det är ju bra.

Nästa goteborg.se-möte 28/11 och du kommer att få kallelse.
Då tänker vi fokusera på kvalitetsarbete och underhållsarbetet som vi startar för andra året!

Önskemål och tips om innehåll på kommande möten skickas till: redaktionen@goteborg.se.
Vill du prata om någon idé kan du mejla men också ringa Kerstin direkt på anknytning: 50075

Infogade filer